Evija KundziņaJau labu laiku atpakaļ Spot Studios izveidotājs un īpašnieks piedāvāja sadarbību. Arī viņš ir ieinteresēts sniegt kvalitatīvu informāciju par foto lietām, kā arī pašam interesē iegūt jaunas zināšanas. Biju pārsteigts, ka mums tik daudz kopīgu interešu un par viņa zināšanām foto jomā. Jā, arī viņš pats ir fotogrāfs un izglītojies daudzās meistarklasēs, semināros utt., kā arī pats tagad piedāvā savas iegūtās zināšanas kā pasniedzējs. Pirms studijas izveidošanas viņš bija daudz pētījis un analizējis citu pieredzi, bet jo īpaši ūdens studiju veidotājus austrumos. Tad nu šobrīd Latvijā ir pieejama pirmā un vienīgā īstā ūdens fotostudija. Iespējams kādam privāti vēl ir izbūvēta kāda stacionārā, bet diemžēl par tādām pagaidām informācijas nav. Visas zināmās ir parodijas par ūdens studiju – fotografēšana vannā, vai ieklāta plēve uz kuras tad salej ūdeni un kas nav pastāvīgs veidojums, bet tikai tāds pagaidu variants.

Kad pirmo reizi aplūkoju visas 3 studijas telpas, tad radās jautājums par to, kādēļ ir tikai baltais fons un ūdens studijai melnais. Testējot vairākiem fotogrāfiem šīs Spot Studios telpas, bija radušies šie paši jautājumi un tika nonākts pie secinājuma, ka viena telpa būs pelēkā, jo pelēkais fons iedod telpiskumu bildei. Protams, uz baltā var ar gaismām salaist krāsas kādas vajag, bet dažiem tomēr ir pieradums strādāt ar pelēko fonu, jo to arī var iekrāsot ar gaismām un veidojas tāds labāks telpiskuma efekts. Bildes no studijas un aprīkojuma var apskatīties šajā rakstā.

Par to balto fonu tad arī jāinteresējas uz vietas, jo iespējams kādu dienu tas pārtaps zaļajā, lai vieglāk varētu darboties ar video pēcapstrādē. Lielākā šīs studijas priekšrocība ir tā, ka studijā fons jau ir krāsots un pa to var staigāt ar apaviem bez speciāla aizsargstikla, ko Photoshop pēc tam jākoriģē – tas neskrāpējas un par to atsevišķi nav jāmaksā kā citās studijās par iztērētajiem papīra metriem. Ja sarēķina kopā visus izdevumus par studiju, tad šī studija būs cenā ļoti konkurētspējīga, bet par to nedaudz vēlāk. Ja fons tiek pabojāts vai kārtīgi sasmērēts, tad to salīdzinoši viegli pārkrāsot. Ja jums ir kāds lielāks projekts, tad var fonu nokrāsot tieši priekš jums kādā krāsā vajag, bet tas viss protams, par atbilstošu samaksu.

Kā otru priekšrocību gribētu minēt augstos griestus – visu telpu augstums ir 4m. Pagaidām nezinu nevienu izīrējamo studiju ar tik augstu fonu. Pateicoties šim augstumam var fotografēt tādas lietas, ko nevariet kaut vai mājas izveidotajā studijā – piemēram, dejotājus, kas ceļ viens otru uz rokām gaisā, fotografēt un gaismot no augšas, fotografēt lielas mēbeles vai arī iebraukt ar savu moci un automašīnu. Jā, tas jau būs kā trešā priekšrocība, jo studija ir pirmajā stāvā Parorama Plaza ēkā (blakus Spicei) un pa platajām durvīm var iebraukt pat ar automašīnu. Studijā jau ir fotografēts auto dažādiem reklāmas projektiem, tādēļ studijas iespējas noderēs pat ļoti profesionāliem fotogrāfiem.

Kā ceturto un manuprāt pašu svarīgāko priekšrocību gribētu pieminēt Broncolor profesionālās gaismas. Jo fotogrāfijā tomēr svarīgākā ir gaisma un ne velti fotogrāfijas jēdziens ir cēlies no vārdiem "zīmēt ar gaismu". Ir testētas ļoti daudz studijas un teiksim ļoti labas gaismas bija arī Raunas ielā un Andrejsalā, bet varu apgalvot, ka Spot Studios pieejamās Broncolor gaismas ir vēl galvas tiesu pārākas. Pirmkārt, tās darbojas no ģeneratora (Scoro S 1600 RFS 2), kurš darbojas ātrāk. Piemēram, uzlādes laiks tikai 0,02 sekundes (pie pilnas jaudas un izlādes ilgāks laiks) un zibspuldzes impulsa laiks regulējams elektroniski līdz pat 1/14.000 s, ko apsteidz tikai jaunākais Profoto ražojums. Abas gaismas sistēmas pamatoti ieguvušas TIPA AWARDS balvu: broncolor Senso un Profoto Pro-B4 1000 Air. Latvijā Andris izīrē gan studiju, gan pašas Profoto gaismas. Jebkurā gadījumā tas būs pats augstākais līmenis gaismas piedāvājumā. Ja kādam interesēs iegādāties tieši Broncolor gaismas, kas iespējās līdzinās ar Profoto Pro-B4, tad varat paši papētīt Broncolor Move 1200 L. Šim ģeneratoram arī ir integrēts litija akumulatora bloks un gaismas impulss spēj sasniegt 1/20000s.

Neesmu tik liels gaismas speciālists visos tajos jautājumos, tādēļ labāk par to ir konsultēties pie abu šo firmu pārstāvjiem, kas smalkāk pastāstīs par priekšrocībām. Pats redzu tikai atšķirību fotogrāfijās un it īpaši cilvēku fotogrāfijās, kur īpaši svarīga ir ādas krāsa un gaismas vienmērīgums (temperatūra). Ar kaut kādiem lētiem ķīniešu izstrādājumiem vai to pašu lētāko Bowens sanāk kaut kādas ne tādas tās krāsas (fotoaparāts viens un tas pats, kā arī koriģēju RAW failus, lai piedzītu vajadzīgo krāsu). Fotografējot ar šīm Broncolor gaismām uzreiz jau mazajā fotoaparāta ekrānā bija redzams lielisks rezultāts un nekādas padziļinātas zināšanas krāsu korekcijā nebija nepieciešamas. Bet arī kad tiek veikta krāsu korekcija, tad tās mainās ļoti pateicīgi – nav āda pleķaini rozā/zila, ko grūti dabūt vienmērīgu un tamlīdzīgas problēmas. Rezultāts tiešām priecēja. Sanāk, ka uz pēcapstrādi ietaupāt daudz laika un iegūstat kvalitatīvāku rezultātu. Krāsu temperatūru šajā ģeneratoru blokā arī var piekoriģēt, gadījumā ja softbox ar laiku nodzeltē. Šo fenomenu zinātniski nespēju izskaidrot un visticamāk par to var ilgi un dikti strīdēties, toties par īso gaismas impulsu (1/14000s) strīdu un šaubu nevajadzētu būt. Ūdens studijā lidojošās piles un kustības tiek sastindzinātas ar tādu ātrumu, ko dienas gaismā nespēj nodrošināt pat visprofesionālākā fotokamera. Jau pieminētā Profoto zibspuldze spēj sastindzināt kadru ar gaismas impulsu 1/25000s, kas šobrīd pasaulē ir nepārspēts līmenis. Tātad ūdens šļakatas būs nevis izsmērētas, bet sastingušas skaisti lidojumā un būs kā kristāliņi gaisā. Arī cilvēkus fotografēt var straujās kustībās un visi būs asumā, fotografējot ar slēdža ātrumu 1/160s vai pat lēnāk (ja nepieciešams). Studijā bija pieejami arī ļoti dažādu krāsu filtri, kas melno, balto vai pelēko fonu var lieliski iekrāsot un atkal nebūs jāzīmē pēcapstrādē kādas mistiskas lietas. Paraugbildēs var redzēt šo filtru pielietojumu.

Viens no ļoti lieliem studijas plusiem ir tāds, ka jums nebūs kauns savus klientus vest uz šādu studiju, jo tā nav ierīkota kādas privātmājas priekšnamā/pagrabā/garāžā, neatrodas kaut kādā industriālā rajonā vai vienkārši Ķengaragā, kur vakarā bīstami uz ielas iziet. Tā nav arī vecā ēkā, kur ieeja no pagalma vai arī tamlīdzīgas grūtības. Viss ir ļoti moderns - pretī banka, Latvijas mobilais telefons un citas prestižas firmas. Pats studijas interjers ir ļoti moderns un visi, kas šo vietu apmeklēja, ļoti atzinīgi izteicās – teica, ka tā ir labākā studija kurā viņi līdz šim bijuši un strādājuši, piemēram, stilistes, kas bijušas daudzās studijās. Patīkami tādā vietā strādāt un attiecīgi saproti par ko tiek maksāta iespējams nedaudz lielāka nauda.

Pirmo reizi fotografēju ūdens studijā un šajā procesā ir savas nianses ar ko jārēķinās, piemēram, šļakstīties vajag konkrētos virzienos, lai neapšļakstītu pašas zibspuldzes. Īsslēgums un strāvas trieciens nebūs tas labākais, kas fotosesijā var notikt. Otra grūtība bija palielais mitrums telpā un siltums. Tiesa, ventilācija bija ieslēgta pilnā jaudā un arī temperatūru telpā var regulēt elektroniski, bet ja iestādīs pārāk zemu temperatūru, tad modeļiem būs auksti. Lielā ūdens platība izgaro visu laiku un attiecīgi arī atdziest pats ūdens. Tādēļ pārāk ilgi fotografēt nevar (vēlams līdz 4 stundām), vai visu laiku jāpapildina ar silto ūdeni un ik pa laikam pilnībā jāvēdina telpu. Jebkurā gadījumā to visu labāk laicīgi atrunāt ar studijas īpašnieku un tiks ieteikti labākie risinājumi. Ja fotografējat modeļus ūdens studijā, tad noteikti domājat par ūdens noturīgo grimu. Tas attiecīgi ir dārgāks un ne visi grimētāji to var piedāvāt. Mūsu komandā bija divas grimētājas/stilistes: Anete Muižniece un Anete Poriete, kuras bija par šo jautājumu padomājušas. Papildus grūtības sagādāja dekoratīvo akmeņu pielīmēšana, jo ar standarta ūdens noturīgajām ķermeņa līmēm tie neturējās. Nācās pielietot viltību un citu tehnoloģiju.

Jāatceras, ka ūdens studija tomēr nav baseins, kurā dziļums ir pāri galvai un kur varētu brīvi peldēt. Tā vairāk ir kā sekls baseins (dziļums līdz kādiem 15 vai 20 cm), tādēļ pilnībā nogremdēties nesanāks. Tas iespējams traucēs realizēt kādas idejas, bet pamatā ar to pietiek, lai daļēji peldētu, šļakstītos, dejotu kāda komanda utt. Atkal piemērus varat paši izvērtēt fotogrāfijās nākošajā lapā.

No trūkumiem varētu minēt maksas autostāvvietu. Var jau nākt ar kājām no Spices autosstāvvietas vai uzlikt zīmīti uz divām stundām tajā pašā stāvvietā un pēc tam pamainīt zīmīti, bet tas varētu kādam nepatikt. Brīvdienās stāvvieta ir patukša. Vēl studijā nav visādu aksesuāru un tērpu kā citās studijās. Ar to būtu jārēķinās un jāņem pašiem līdzi viss nepieciešamais. Nav arī ādas dīvānu, kamīnu, šūpoļu u.c. ekstras, toties ir lielas kāpnes un var fotografēt no augšas, kas atkal reti kurā studijā ir iespējams dēļ zemajiem griestiem.

Un tagad pats galvenais – cena. Kā jau rakstīju, tad par papīra foniem papildus nav jāmaksā. Bonusā tiek dots arī 23" monitors un dators, ja uz vietas vajag apskatīties bildes lielā izmērā. Tāpat iespēja tikt pie tējas vai kafijas. Par abām parastajām studijām īres maksa stundā šobrīd ir 10Ls + PVN, bet ūdens studija 15Ls/h + PVN. Iespējams ar laiku cenas mainīsies, vai arī lieliem projektiem var sarunāt kādas atlaides, bet kopumā tā ir ļoti laba cena par lielu studiju (augstie griesti, studijas platums un atkāpšanās iespēja) ar statisko fonu par kuru papildus nav jāmaksā un pats galvenais, ka studijas gaismas ir ļoti kvalitatīvas. Tiks ietaupīts laiks uz pēcapstrādi.

Bilžu tapšanas darba komanda:

Grimētājas un stilistes: Anete Muižniece un Anete Poriete.

Modeles: Evija Kundziņa; Anete Muižniece, Anete Poriete, Dana Šeļmanova Pleša, Iguāna un viena modele vēlējās būt anonīma.

Atsevišķu tērpu autore: Dana Šeļmanova Pleša.

Video autors: Jānis Vītols.

Vieta: Spot Studios.