rsz greenlandProfesionālais fotogrāfs un Canon Europe vēstnieks Torstens Milze (Thorsten Milse) nesen piedalījās Pasaules Dabas fonda (WWF) rīkotajā dabas aizsardzībai veltītā burāšanas ekspedīcijā uz Arktiku, kas norisinājās WWF "Pēdējās ledus teritorijas" projekta ietvaros. Canon kā WWF partneris dabas aizsardzības pasākumu iemūžināšanā fotogrāfijās atbalstīja brauciena misiju, proti, izpētīt turpmākās pārvaldības iespējas teritorijās, kurās jūras ledus saglabāšanās paredzama visilgāk. Canon un WWF ir vienoti cerībā, ka fotoattēli būs pietiekami iedarbīgi, lai radītu priekšstatu par pašreizējo vides stāvokli strauji mainīgajā Arktikas ainavā.

Torstens Milze Grenlandē pievienojās ekspedīcijas pirmajai grupai, kura devās no Upernavikas uz Kanāku. Viņš strādāja kopā ar WWF ekspertu un zinātnieku grupu, veltot laiku Arktikas vides dokumentēšanai, lai vairotu izpratni par vajadzību to aizsargāt.

Thorsten Milse

"Mans uzdevums šoreiz atšķīrās no tiem, kas bija jāpaveic iepriekšējos braucienos uz Arktiku; uzsvars vairāk tika likts uz ainavas krāsām un tekstūru, nevis tajā mītošajiem dzīvniekiem," komentēja T. Milze. "Šoreiz bija nepieciešama cita pieeja – kad es mēģinu fotografēt polārlāču vai roņu mazuļus, es parasti ilgu laiku nekustīgi atrodos vienā vietā, vērojot, kā dzīvnieki uzvedas. "Pēdējās ledus teritorijas" projektā es pastāvīgi pārvietojos laivā gar krastu, tāpēc veids, kā es strādāju, bija ļoti atšķirīgs."

"Attēli bieži vien uzrunā daudz skaļāk nekā vārdi," tā T. Milze saka par saikni starp savām fotogrāfijām un dabas aizsardzību. "Ja es varu parādīt, kas mums ir jāaizsargā, tad skatītājam ir iespēja gūt priekšstatu par pasauli, kuru viņš nekad neredzēs un kurā nekad nenokļūs. Ir lielāka iespējamība, ka mēs aizsargāsim to, ko mīlam."

T. Milze arī sniedza padomus citiem fotogrāfiem, kuri ir ieinteresēti dabas aizsardzības dokumentēšanā, lai palīdzētu viņiem pārvarēt grūtības, kas saistītas ar fotografēšanu neierastā vidē.

1. Nelietojiet fotokameras statīvu

"Ir gandrīz neiespējami izmantot trijkāji mazā laivā, tādēļ mana primārā izvēle ir Canon IS objektīvi. Ar tiem jūs noteikti iegūsiet skaidrākus attēlus, kad pāri bortam skalojas viļņi!"

2. Iebūvētu fotokameras režģu izmantošana palīdz uzņemt attēlus ar taisnu horizontu

"Atrodoties mazā laivā, nav viegli uzņemt fotoattēlus ar taisnu horizontu. Režģa raksts, piemēram, tāds, kāds iebūvēts Canon EOS-1D X un EOS 5D Mark III modeļos, palīdzēs nodrošināt to, ka visi uzņemtie fotoattēli ir taisni."

3. Pārliecinieties, ka jūsu fotokamera darbosies konkrētajos apstākļos

"Fotografējot aukstā vai mitrā vidē, es izmantoju cietu korpusu. Šāds korpuss spēj tikt galā ar aukstumu, ir ūdensizturīgs un pasargā no mitruma. No pieredzes varu teikt, ka tādā gadījumā nav problēmu uzņemt vislabākos fotoattēlus pat viszemākajā temperatūrā. Canon fotokameras un objektīvi nodrošina ļoti labu aizsardzību pret ekstremālu apstākļu iedarbību."

4. Atcerieties par cimdiem aukstos apstākļos

"Aukstos apstākļos ir vajadzīgi cimdi un dūraiņi, tomēr tie apgrūtina strādāšanu – šādās situācijās es izvēlos Canon EOS-1D korpusus, jo tad ir vieglāk izmantot ātrās kontroles taustiņus."

5. Skatieties vērīgi, lai ieraudzītu dzīvo dabu

"Grenlandes rietumu krastā dzīvnieki ir sastopami ļoti reti. Ja paveicas, reizēm var ieraudzīt vaļus, bet polārlāčus – gandrīz nekad. Tā kā cilvēku skaits šajā teritorijā palielinās, dzīvnieki ir ļoti piesardzīgi, tāpēc tos ir grūti notvert kadrā un nofotografēt."

6. Izmantojiet vairākus fotokameras korpusus

"Objektīvu nomaiņa, atrodoties viļņojošā jūrā, ne vienmēr ir vienkārša. Man vieglāk ir strādāt ar vairākiem fotokameras korpusiem, tādējādi izvairoties no vajadzības mainīt objektīvus."

7. Ņemiet līdzi tikai pašas nepieciešamākās lietas un turiet tās pa rokai

"Ņemot vērā, ka laivā ir tik maz vietas, ir patiešām sarežģīti uzraudzīt un izvietot visu savu aprīkojumu un būt gatavam uzņemt kadrus īstajā brīdī."

8. Pasnaudiet, kad vien rodas izdevība

"Ja visu diennakti ir gaišs, jūs nekad nevarat zināt, kad radīsies izdevīga apgaismojuma situācija. Tas nozīmē, ka nav daudz laika miegam, jo īpaši, ja katram, kurš atrodas uz klāja, ir savs pienākums – vērot enkuru, vērot ledu, gatavot ēst, u.tml."

T. Milzes plašo attēlu portfeli, kurā dokumentēts brauciens, vietējā dzīvā daba un brīnišķīgās ainavas, var aplūkot: http://cpn.canon-europe.com/content/interviews.do. Informācija par "Pēdējās ledus teritorijas" projektu ir pieejama vietnē http://www.lasticearea.org

T. Milze uz laivas Artic Tern klāja līdzi ņēma divus Canon fotokameru korpusus – EOS-1D X un EOS 5D Mark III. Viņš izmantoja EF 600mm f/4L IS II USM un EF 300mm f/2.8L IS II USM objektīvus dzīvnieku fotografēšanai, kā arī EF 8-15mm f/4L Fisheye USM, EF 16-35mm f/2.8L II USM, EF 50mm f/1.2L USM un EF 70-200mm f/2.8L IS II USM objektīvus citu fotogrāfiju uzņemšanai. T. Milze nestabilajās laivās izmantoja Extender un Speedlite Flash zibspuldzes, un trijkāju vietā izvēlējās IS (Image Stabilizer) objektīvus, lai iegūtu skaidrākus attēlus.

Lai gan Latvijā nedzīvojam ledājos, ziemas pie mums ir, un fotogrāfijas tik un tā vēlamies uzņemt. Tāpēc fotogrāfs Gatis Ločmelis labprāt dalās pieredzē un padomos, kā to veiksmīgāk izdarīt. "Latvijā ziemā fotografēt ir līdzīgi kā vasarā. Īpaši nekas nemainās, izņemot nelielu iespēju, ka aukstuma dēļ tehnika var darboties sliktāk jeb lēnāk. Jāņem vērā arī tas, ka fotokameras baterija mēdz izlādēties ātrāk, līdz ar to vajadzētu padomāt par papildu nodrošinājumu."

Izvēloties lietas un notikumums, ko ziemā fotografēt, G. Ločmelis iesaka pievērst uzmanību ziemas sporta veidiem - piemēram, snovbordam. Īpaši interesantus rezultātus var iegūt, iemūžinot kadrus, kuros sportisti lec pāri tramplīniem vai citas netradicionālas lietas. Tādējādi katrs fotogrāfs arī Latvijā var radīt neierastus un nedaudz ekstrēmus apstākļus fotogrāfiju uzņemšanai. "Šādu aktīvu nodarbju fotografēšanai piemērots objektīvs būtu 70-200mm f/2.8, bet, ja ir vēlme fotografēt ko mierīgāku, teiksim, dabu, iesaku izvēlēties standarta platleņķa objektīvus, noderēs 22mm un zemāk."