Jā, tas nav noslēpums, ka ne tikai klienti atsaka fotogrāfiem, bet arī fotogrāfi atsaka klientiem. Gadījumi ir dažādi un visbiežāk tie ir nestandarta varianti (pēdējā brīdī kaut kas mainās). Tomēr ir gadījumi, kad jau laikus var noteikt vai ir jēga ar šādu klientu sadarboties vai labāk netērēt savu laiku.
Šajā rakstā padalīšos ar pāris noslēpumiem, kas man pašam vēlāk sagādās problēmas ar klientu "fitrēšanu", bet viss netiks atklāts, tādēļ arī klienti nevarēs izmantot šo rakstu savos nolūkos pilnībā un atbildēt uz jautājumiem "pareizi". Vienmēr paliek kāds noslēpums un amata nianses, kuras gadiem atstrādājuši savas nozares speciālisti. Arī foto specialitātē ir savas nianses ar ko rēķināties. Parasti jau katrs pats uzkāpj uz sava grābekļa, bet tomēr labāk ir tad, ja jau esat par to vismaz daļēji informēti.
Klienti mēdz būt dažādi un vissliktākie ir neapmierinātie klienti, jo viņi vēlāk izplatīs baumas un negatīvu informāciju par jums. Gluži tāpat kā jebkuras nozares speciālistam ir jāstrādā ar klientu, tad tieši tāpat arī fotogrāfam ir jāstrādā ar klientiem - tā lai tie paliktu apmierināti, kā to māca visādas biznesa grāmatas. Tomēr ir gadījumi, kad labāk nemaz nesākt un atteikt potenciālajam klientam uzreiz. Šādus gadījumus ir ļoti grūti konstatēt jau sākumā (pirms darba veikšanas), tādēļ ir komunikācijas iespējas, kur vajadzētu šo to jau sākumā uzzināt par potenciālo klientu. Viens ir skaidrs uzreiz - ja jums piedāvā kaut ko pretlikumīgu vai neētisku, tad no tādiem gadījumiem vajadzētu atteikties vai kaut kā izvairīties. Piemēram, vardarbība, nacionālā naida kurināšana, jūs vēlas pierunāt fotografēt uz kādu datumu, kurš ir aizrunāts citam klientam utt. To gan jau paši varēsiet saprast, ka kaut kas nav tā kā tam jābūt.
Un tagad pie galvenajiem knifiem, kas pasūtītājam īsti nebūs zināmi, bet ir ļoti efektīgi. Savā mūžā esmu atteicis vairākiem klientiem, kas par citiem fotogrāfiem izteikušies slikti un vienreiz tomēr neatteicu un nekā laba nesanāca. Tātad metode ir ļoti elementāra - pajautājat kāda ir bijusi šim klientam iepriekšējā sadarbība ar fotogrāfiem un kāda ir pieredze. Ko viņš vēlas un ko saņem. Tīri komunikācijas veidā varēs saprast, ka fotogrāfa darbs tiek novērtēts vai nē. Ja tomēr netiek novērtēts, tad neceriet, ka arī jūsu darbu atzinīgi novērtēs, kaut gan to dariet salīdzinoši labi. Minēšu dažus ilustratīvus piemērus, lai tas būtu labāk izprotams. Tātad piesakās simpātiska modele fotografēties un saka, ka viņai ir idejas, ka būs ļoti forši un tiešām patīkama komunikācija. Tomēr atsūtot savas fotogrāfijas, varēja redzēt, ka dažas ir no pazīstama fotogrāfa. No sākuma modele tā negatīvi izsakās par tā fotogrāfa darbu, bet gadījumi ir dažādi un varbūt arī pieredze dažāda, jo ne vienmēr mēdz būt ideāla sadarbība ar fotogrāfu. Tomēr tālākās komunikācijas ceļā atklājas, ka fotogrāfs pie tiem darbiem nemaz nav strādājis - viņš ir tikai mehānisks podziņas spaidītājs un modele pati visu šo fotogrāfiju ir radījusi - viņas drēbes, viņas aksesuāri, viņas ideja, viņas vieta un pats galvenais viņa pati. Kurš tad nopietns fotogrāfs par sevi domā, ka viņš ir mehānisks podziņas spaidītājs un tam izglītība nav vajadzīga? Un kuram tad būs pieņemami, ja modele arī nākamajiem pazīstamajiem vai kam citam teiks, ka tas ir viņas darbs īstenībā. Tādēļ šādiem klientiem kulturāli ir jāatsaka un jāiesaka meklēt kāds cits mehāniskais podziņas spaidītājs. Nenoliedzami, daļa ir arī modeļa darbs pie fotogrāfijas, bet tomēr fotogrāfs strādā ar gaismu un rada pareizo attēlu - tātad nopelni jādala abpusēji.
Otrs gadījums ir tad, kad netiek atteikts. Gadījās tā, ka klients bija samērā populārs cilvēks Latvijā un ilgi mēģināja pierunāt (gandrīz gadu) un beigās sanāca brīvs laiks un padomāju, kādēļ gan ne - nevar būt tik slikti un reizēm no principiem var atkāpties. Beigās klients ar visu ir apmierināts, bet pēc fotosesijas izdomāja, ka nosacījumi nav labi un vēlas fotogrāfijas (visu darbu) bez maksas un bez nekādām saistībām. Tā kā nosacījumi netika mainīti, tad klients izdomāja, ka viņu šantažē un neatdod bildes (par velti), jo viņš taču ir strādājis un pozējis un bildēs taču ir viņš - tātad viņa īpašums. Ar līdzīgu manipulāciju tika piemānīti vairāki fotogrāfi, jo viņi bildes atdeva pirms norēķināšanās. Tika teikts, ka tas nav rezultāts, ko klients bija gaidījis un par to nav vērts maksāt. Tātad ja gadās šādi klienti, tad lai nerastos pārpratumi, ņemat priekšapmaksu pilnā apmērā vai visus nosacījumus izpildiet pirms fotografēšanas. Bet arī tas nepaglābs no negatīvas reputācijas, jo klients tomēr beigās var palikt ar kaut ko neapmierināts un visiem stāstīs par jums sliktas lietas tāpat kā par citiem fotogrāfiem, par kuriem pirms tam tas tika darīts. Nedomājat, ka būsiet kāds izņēmums.
Līdzīgi var būt, ja klients par kaut ko visu laiku žēlojas - tas, ka cena par augstu, vai tas un tas būs labi, ka viņš slikti izskatās, ka jūs slikti atbildat, ka jūs varētu vēl to un to izdarīt par to pašu naudiņu utt. Tomēr šis variants nav tik viennozīmīgs un varbūt klients tiešām grib atrast optimālo variantu - tātad tur ir jāveic papildus filtrēšana.
Vēl variants, kad labāk klientam ir atteikt, ir tad, kad palūdzat klienta vēlmes un redzat, ka to nevarat veikt. Gadījumi ir dažādi. Tīri tehniski reizēm kaut ko ir sarežģīti realizēt, bet reizēm var palūgt atsūtīt kādus foto paraudziņus, lai saprastu ko tad īsti klients grib. Ja redzat, ka tas ir kaut kāds Dark Art, datorgrafika vai stils, ko nepiekopjat un nevarat veikt, tad labāk arī atteikt nekā mocīties un nebūsiet ar klientu "uz viena viļņa" - vienādā sapratnes līmenī. Beigās abi būsiet neapmierināti, tādēļ aiztaupiet sev šo lieko darbu.
Tāpat varat atteikties no tādu pasākumu fotografēšanas, kas jums nesagādās prieku - kaut kādas bēres, svinīgās ceremonijas, koncerti (kurus labprātāk klausāties nevis klikšķināt aparātu), geju/lesbiešu/praida pasākumi, sektu pasākumus utt.
Ja jums ir kas papildināms vai vēlaties padalīties pieredzē, tad varat izmantot kontaktformu.