6. aprīlī plkst. 18.00 galerijā MuseumLV Andreja Pumpura ielā 2 tiks atklāta Rīgas Fotogrāfijas biennāles 2018 izstāde "Šodien esmu nāriņa. Rīt es būšu vienradzis", kas pievērš uzmanību fantāzijas, fikcijas un absurda ietekmei uz dažādām sabiedrības grupām 21. gadsimta realitātē. Atklāšanas laikā notiks arī mākslinieku Ivara Grāvleja un Margrietas Griestiņas performance – pieradinātās modes skate "Kebabs". Izstāde norisinās Latvijas valsts simtgades programmas ietvaros.
Izstādē piedalās septiņi mākslinieki: Kristians Brekte (LV), Ivars Grāvlejs (LV/CZ), Margrieta Griestiņa (LV), Reinis Hofmanis (LV), Alina Kleitmana (Alina Kleytman, UA), Natalija Ivanjesa Lario (Natalia Ibáñez Lario, ES), Floriss Šēnfelds (Floris Schönfeld, US/NL), kā arī vairākas starptautiska mēroga popzvaigznes. Izstādes nosaukums ir aizgūts no populāra saukļa, ko drukā uz bērnu rāpulīšiem un t-krekliem, aicinot skatītājus ļauties iztēles brīvībai - kļūt par princesi, kosmonautu, elfu, kareivi vai ponijam līdzīgu vienradzi. Vienlaikus kuratores Šeldas Puķītes izvēlētie ironiski rotaļīgie projekti problematizē sociālpolitisko stāvokli, kurā Rietumu valstis šobrīd atrodas - līdztekus racionāliem lēmumiem politiskajā dienaskārtībā ienāk arī ekstrēmi nacionālisti, autoritāru režīmu piekritēji un realitātes šovu zvaigznēm līdzīgi biznesa vides pārstāvji.
Reaģējot uz situāciju, kad pasaulē notiek aktīva valstu bruņošanās un ir atdzimusi ticība un pat nepieciešamība pēc kara vadoņiem un līderiem, latviešu fotogrāfa Reiņa Hofmaņa jaunākie darbi no "LARP" (live action role-playing game jeb brīvdabas lomu spēles) un "Varoņu" (cosplay jeb kostīmu spēles) sērijas atklāj nepieciešamību pēc patvēruma cilvēces ideāliem. "Maģisko kareivju" tēma sastopama arī latviešu mākslinieka Kristiana Brektes 20. gadsimta sākumā uzņemto fotogrāfiju kolekcijas izdruku versijās, kurās anonīmo kareivju, sabiedrības dāmu un bērnu sejas ir izkrāsotas blekmetāla stilistikā vai citādi manipulētas, veidojot savdabīgus laika, nozīmju un identitāšu uzslāņojumus.
Teksasas štatā dzimušā un Amsterdamā rezidējošā mākslinieka Florisa Šēnfelda uzmanības centrā nonāk dažādas entuziastisku cilvēku grupas, kuras saista aizraušanās gan ar izdomātiem tēliem un pasaulēm, gan maģiskiem rituāliem. Dzimtes un sieviešu pašrefleksijas jautājumiem pievēršas PinchukArtCentre mākslas balvas fināliste, Kijevā dzīvojošā māksliniece Alina Kleitmana, kuras darbu tēmu loku veido sievietes ķermenis, seksuālā emancipācija, agresija un modernās sabiedrības degradācija. Savukārt Barselonā dzimušo mākslinieci Nataliju Ivanjesu Lario interesē jaunu meiteņu pašrefleksijas formas sociālajos medijos, padarot savu ķermeni un dzīvesveidu par patērējamu produktu.
Izstādē piedalās arī tādi popkultūras pārstāvji kā režisors, specefektu meistars un YouTube zvaigzne Mike Diva, kanādiešu mūziķe un producente Grimes, amerikāņu melnā humora un absurda filmu veidotājs Harmonijs Korīns (Harmony Korine, US) un Dienvidāfrikas ekscentriskā reivrepa mūzikas apvienība Die Antwoord. Viņu projektus raksturo eksperimentāli formāti un spēja transformēt mūsdienu masu kultūras produkciju gan krāšņās vīzijās, gan sociālajā aktīvismā.
Izstādes izglītības programmas ietvaros notiks arī mākslinieka Florisa Šēnfelda meistarklase „Pārradīšana", kas paredzēta jaunajiem māksliniekiem, fotogrāfiem un citiem interesentiem. Meistarklases dalībnieki kopā ar mākslinieku pētīs Latvijas Fotogrāfijas muzeja arhīva un izstāžu materiālus un, izvēloties konkrētus attēlus, ļausies brīvai to nozīmju un kontekstuālās vēstures pārinterpretācijai, radot jaunus, saturiski un vizuāli unikālus naratīvus - skices iespējamiem mākslas projektiem. Savukārt citi interesenti, īpaši ģimenes un pamatskolas vecuma bērni, aicināti uz pārtapšanas darbnīcu "Maģiskie varoņi" kopā ar fotogrāfu Reini Hofmani.
Vairāk informācijas par izstādi, meistarklasi un citiem Rīgas Fotogrāfijas biennāles 2018 notikumiem skat. http://www.rpbiennial.com/programma.html
Rīgas Fotogrāfijas biennāle ir starptautisks laikmetīgās mākslas notikums, kas fokusējas uz vizuālās kultūras analīzi un māksliniecisku reprezentāciju. Fotogrāfijas jēdziens festivāla nosaukumā apvieno dažādas attēla veidošanas mākslinieciskās prakses, kas 21. gadsimtā turpina transformēt laikmetīgās mākslas valodu. Biennāles tematika aptver jautājumus no kultūras teorijas līdz aktuāliem sociālpolitiskiem procesiem Baltijas un Eiropas reģionā. Rīgas Fotogrāfijas biennāle tiecas fiksēt un mākslas festivāla formātā piedāvāt kopīgi izprast pasaulē notiekošās pārmaiņas, tulkojot mūsdienās tik sarežģīto un piesātināto vizuālo valodu jēgpilnās attiecībās − starp ikdienu, kameras objektīvu, vēstures materiālu, laikmetīgo mākslu, tehnoloģijām un nākotni.