Canon EOS 7DTātad Canon oficiālie pārstāvji Latvijā atrada iespēju piešķirt testēšanā Canon 7D fotoaparātu un visus 3 jaunos objektīvus: EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS, EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM un EF 100mm f/2.8L Macro IS USM. Tagad būs godīga iespēja salīdzināt šo jaunos izstrādājumus ar jau tirgū esošiem, kā arī novērtēt tehniskās iespējas un gūt vispārēju priekšstatu. Šoreiz neapskatīsim visas tehniskās iespējas, kā arī neizanalizēsim visu sīkumos, bet tikai to, kas šķitīs lietotājam interesants un citur internetā neizlasāms. Tie būs tīri individuāli iespaidi par šiem fototehnikas izstrādājumiem. Tāpat nebūs arī testa rezultātu salīdzinājumi ar jauno EOS 550D modeli, jo tas iznācis pavisam nesen. Bet varam teikt, ka šis modelis ir domāts augstākam līmenim nekā 550D modelis, jo piedāvā daudz vairāk iespējas - tātad profesionāļiem, vai kas jau māk fotografēt un zina, ko vēlas. Aparātam ir aptuveni divas reizes vairāk iespēju nekā 550D modelim, kaut gan sākotnēji var šķist, ka aparāti ir ļoti līdzīgi.

Fotoaparāts Canon 7D ir iepakots samērā nelielā kastītē ar Kit objektīvu EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS. Visai labs komplekts sākumam, jo ir gan attēla stabilizācija, gan arī tiek nosegts visai plašs darba diapazons. Šāds komplekts varētu noderēt visiem dzīves gadījumiem un sākumā pilnīgi pietiktu ar vienu šādu objektīvu. Kastē līdzi vēl nāk kakla siksna EW-EOS7D, akumulatoru lādētājs LC-E6E (der tikai LP-E6 akumulatoriem), litiju-jona akumulators LP-E6, interfeisa kabelis, stereo AV kabelis un divi diski (viens ar dokumentāciju un otrs ar programmatūru). Nav HDMI kabelis, bet fotoaparāts atbalsta šo standartu.

Pirmais iespaids par kit objektīvu EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS ir visai labs - metāla bajonete, attēla stabilizators un neizskatās visai "plastmasīgs". Nepatīk tas, ka mainot fokusa attālumu, izbīdās priekšējā objektīva daļa, kur attiecīgi var iekļūt netīrumi. Pluss ir tāds, ka šī daļa negrozās, tādēļ nebūs problēmas ar filtriem. Filtru izmērs 67mm. Mīnuss tāds, ka priekšējā vītne ir plastmasas. Fokusēšanas sistēma izskatās arī tāda vienkāršota, jo nav Ultrasonic motors (sistēma). Asumu var arī manuāli regulēt, bet ja aiziet līdz galam (bezgalība vai tuvākā fokusēšanās iespēja), tad vairāk pagriezt nav iespējams, kā tas ir iespējams pārējiem Canon Ultrasonic objektīviem. Šādiem objektīviem arī skaņa ir lielāka (tā kā motoriņš dūktu) un manuālā fokusēšana nav tik maiga, jo sanāk tā kā zobratiņu sistēmu grozīt. Tīri individuāli sajūta tāda, ka fokusēšanās ir divreiz lēnāka salīdzinājumā ar Ultrasonic motora objektīvu. Tātad, ja jums fotoaparāts pamatā vajadzīgs sporta vai zvēru fotografēšanai, tad vajadzēs vēl kādu ātrāku objektīvu un iespējams ar vēl lielāku fokusa attālumu. Un tagad pats galvenais. Ļoti nepatika, ka arī Canon sācis mānīt patērētājus, dēvējot šo objektīvu par Macro 0,45m/1,5ft. Tieši tas pats attiecas uz EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM objektīvu, kuram arī rakstīts Macro 0,35m/1,2ft. Šķiet šādus mārketinga trikus sāka izmantot Sigma, lai piesaistītu vairāk pircējus saviem objektīviem. Nav tas nekāds makro objektīvs un nespēj sniegt 1:1 attēlu. Lai saprastu, kas ir makro objektīvs, tad aplūkojiet testa bildes pielikumā, kas fotografētas ar abiem EF-S neīstajiem makro objektīviem un īsto makro objektīvu EF 100mm f/2.8L Macro IS USM. Šie EF-S objektīvi nespēj sniegt makro cienīgas bildes, toties viņi spēj fokusēties salīdzinoši tuvu. Tātad visai universāli iesācējiem par salīdzinoši mazām naudiņām.
EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM pie 85mm macroEF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS pie 135mm macroEF 100mm f/2.8L Macro IS USM

EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM arī skaitās makro, bet kā jau rakstījām, tad no makro tur nekā nav. Šis objektīvs ir nedaudz resnāks par kit objektīvu un tā filtra diametrs jau ir 72 mm ar plastmasas vītni. Mainot fokusa attālumu, priekšējā daļa izbīdās divos posmos, kas ļauj "ievilktā" stāvoklī samazināt objektīva garumu. Šim objektīvam jau ir Ultrasonic (ultraskaņas) klusais un ātrais motors. Tas būs kvalitatīvāks objektīvs par iepriekš aprakstīto, bet mazāks fokusa diapazons. Tātad tiem kam vajadzīga kvalitāte, tie izvēlas šo objektīvu, bet kam vispusējs darbs, tiem kit objektīvs būtu piemērotāks.

EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS un EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM salīdzinājums

EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS un EF-S  15-85mm f/3.5-5.6 IS USM pie 85mm f/8Šie objektīvi ir visai līdzīgi un galvenās atšķirības jau uzrakstījām iepriekš. Abi der tikai nepilnās matricas APS-C fotoaparātiem, kā arī abi ir ar attēlu stabilizācijas sistēmu. Vienam ir plašāks fokusa attāluma maiņas diapazons, uz ko tiek zaudēta attēla kvalitāte, bet otram mazāks diapazons un USM motors, kas nodrošina ātrāku, precīzāku un klusāku aufotokusu. Ja esat ļoti prasīgs pret attēla kvalitāti, tad visticamāk vajadzētu izvēlēties EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM objektīvu, jo tas sniegs pārliecinošāku rezultātu dažādos gaismas apstākļos. Salīdzinājumam apskataties bildi pielikumā ar aveni. Pat pie diafragmas atvēruma f/8.0 var redzēt, ka 15-85mm objektīvs zīmē asāk un redzamas vairāk detaļas. Kā arī nav hromatiskās aberācijas (violeta strīpiņa virs apakšējās sarkanās strīpiņas). Toties ne katrs ir spējīgs saskatīt visus šos sīkumus un ja jums bildes nav nepieciešamas oriģinālā izmērā, bet tikai publicēšanai internetā samazinātā izmērā, tad visticamāk pilnīgi pietiksies ar 18-135 objektīvu. Lai saprastu šo raktīto vizuāli, tad mēģinat salīdzināt abas nākamās bildes, kas tapušas ar šiem objektīviem. Neviens eksperts nepateiks kura bilde ar kuru objektīvu fotografēta. Ja vēl veikta neliela apstrāde ar foto apstrādes programmu (piemērā nekādas korekcijas nav veiktas), tad vispār nav nekādu izredžu pateikt atšķirības. Protams, ja skatās pilna izmēra bildes, tad sīkajās detaļās var redzēt atšķirības, bet tās iespējams nav tik būtiskas vidusmēra fotogrāfam.
EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS un EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM pie 28mm

EF 100mm f/2.8L Macro IS USM ir otrais Canon L sērijas makro objektīvs. Pirmais bija Canon EF 180mm f/3.5 L USM Macro. Toties tas ir pirmais Canon hibrīdobjektīvs un pirmais Canon makro objektīvs ar attēla stabilizāciju. Attēla stabilizācija ļaus nofotografēt to pašu attēlu tādā pašā kvalitātē ar 4 soļiem mazāku slēdža ātrumu, nekā ar objektīvu bez attēla stabilizācijas. Hybrid IS tehnoloģija ļauj stabilizēt attēlu objektīvam kustoties vertikāli un horizontāli, kā arī kustoties leņķī (sagāžoties). Tas ir pirmais Canon šāda tipa objektīvs un domājams, ka turpmākie L klases objektīvi visi nāks ar šādu stabilizācijas sistēmu. Tas ir tikai mūsu subjektīvais viedoklis, jo iespējami dažādi nākotnes attīstības scenāriji. Piemēram, Canon tagad arī patentējis sensora attēlu stabilizācijas sistēmu spoguļkamerām. Tātad līdzīgu sistēmu, kā citu firmu fotoaparātiem, kuriem nav attēla stabilizācijas objektīvā. Tas samazina objektīvu svaru, sarežģītību un līdz ar to arī cenu. Kopējā komplekta cena veikalos līdz ar to ir lētāka. Līdzšinējiem Canon objektīviem bija tikai stabilizācija kustoties leņķos, bet tagad tiks stabilizēta arī aparāta kustība uz sāniem. Tas it īpaši svarīgi esot makro fotogrāfijām. Tomēr testējot reālos apstākļos nācās secināt, ka fotografējot no statīva praktiski vienmēr stabilizāciju vajadzēja atslēgt. Ja kadrā kaut kas kustās, piemēram, tekošs ūdenskritums un gar malu kaut kas nekustīgs, tad visa bilde tiks iegūta miglaina, fotografējot no statīva. Tātad šī stabilizācijas sistēma derēs tādiem fotogrāfiem, kas fotografē makro objektus bez statīva palīdzības (no rokas), kur slēdža laiki nav pārāk lēni. Pārējos gadījumos būs vien jāfotografē kā iepriekš, bet atslēdzot stabilizācijas sistēmu.
samazināts pilna izmēra attēls, lai redzētu macro objektīva un 7D attēla kvalitāti

Šim objektīvam vairs nekas ārā nebīdās, tātad blīvējums varētu būt visai labs kā jau L klases objektīvam. Interesants fakts liekas, ka saliekot kopā šo L klases objektīvu ar iepriekšējo ne L klases objektīvu Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro, tad abi pēc lieluma izskatās vienādi, kā arī svars ir gandrīz identisks. Atšķiras tikai priekšējā filtra diametrs. Kur slēpjas knifs, ka blīvētais L klases objektīvs ar attēla stabilizāciju sniedz labāku attēla kvalitāti pie tiem pašiem izmēriem un svara? Tas tagad būs pats interesantākais fakts. Šis ir pirmais Canon L klases objektīvs, kas taisīts no plastmasas. Jā, arī filtra vītne tagad ir no plastmasas (67mm). Tīri vizuāli liekas, ka plastmasa ir kvalitatīvāka nekā EF-S objektīviem - stingrāka un precīzāka (asāka). Tā it kā esot inženiertehniskā plastmasa http://en.wikipedia.org/wiki/Engineering_plastic. Kā jau L klases objektīvam pienākas, arī šis ir blīvēts pret putekļiem un mitrumu. Abiem iepriekš aprakstītajiem EF-S objektīviem jums būs jāpiepērk klāt kādu saules blendi, lai sānu gaismas avoti nebojātu attēlu, bet šim līdzi nāk saules blende ET-73. Ja līdz šim Canonam saules blendes bija no gludas plastmasas, kas skrāpējās un uz kuras bija redzami pirkstu nospiedumi, tad tagad pārklājums ir līdzīgs kā objektīviem - tāds nedaudz grubuļains. Liekas vajadzētu labāk izskatīties pēc ilgstošas kalpošanas. Vienīgais mīnuss likās, ka blende ir visai pagara un ja uzliek polarizācijas filtru, tad to nav iespējams grozīt tā lai kaut kas būtu redzams. Sanāk, ka jāskrūvē nost tā saules blende jāpieregulē polarizācijas filtrs un tad jāliek atpakaļ. Vēl šim objektīvam līdzi nāk zamšādas somiņa kā visiem citiem L klases objektīviem.

EF 100mm f/2.8L Macro IS USM un EF 100mm f/2.8 Macro USM salīdzinājums

Reālos fotografēšanas apstākļos tika notestēti abi 100mm objektīvi, lai saprastu vai ir jēgas pārmaksāt un pirkt L klases objektīvu tikai dēļ blīvējuma un stabilizācijas. Jau iepriekš testējot EF 100mm f/2.8 Macro USM, bija sajūta, ka viņš nosmērēts ar neredzamu vaska slāni, kas attēlam nedaudz uzliek pa virsu tādu kā migliņu. Un lai iegūtu kontrastainu attēlu, tad to nācās būtiski koriģēt Photoshop programmā. Reāli jau tur nav nekāda vaska kārtiņa, vienkārši lēcas nav dzidrinātas pēc jaunākās tehnoloģijas kā tas ir, piemēram, šim jaunajam EF 100mm 2.8L Macro IS USM objektīvam. Lai to labāk varētu saprast, tad paskataties pievienotos attēlus, kas iegūti fotografējot saules virzienā ar EOS 7D fotoaparātu - viens pilnajā izmērā un otrs ir 100% crop no tā paša attēla. Tāpat var redzēt detalizāciju, kādu dod katrs no objektīviem pie pilnībā atvērtas diafragmas - f/2.8. Jocīgi, ka parastais objektīvs it kā ir gaišāks un fotoaparāts nostrādāja ar lielāku slēdža ātrumu, bet lai to varētu precīzi izmērīt, tad jāveic testi studijā pie vienāda apgaismojuma.
100mm macro pret sauli100mm macro 100% crop pie f/2.8

Otrā bildē redzams 100% izmērā izgriezts gabals no bildēm, kas fotografētas ar abiem šiem objektīviem pie diafragmas atvēruma f/8. Labi var redzēt, ka L klases objektīvs tomēr arī pie f/8 (labākā atvēruma parastajam macro objektīvam) ir asāks ar lielāku detalizāciju. Lai labāk saprastu, tad skatamies teksta maliņu un rastra punktus zem avenēm. Ja grūti saprast, tad saglabājiet šo bildi uz sava datora, atveriet kādā bilžu apskates programmā un palieliniet bildi līdz 200% vai vairāk.
100mm macro f/2.8 100% crop pie f/8.0

Papildus par Canon objektīviem varat izlasīt šajā lapā http://latfoto.lv/fototehnika/3-canon-objektivi.html

 

Canon EOS 7D

Un tagad par pašu fotoaparātu. Nelielu ieskatu par tehniskajām lietām var gūt iepriekšējā ierakstā par šo fotoaparātu http://latfoto.lv/fototehnika/1625-canon-7d-prezentacija-riga.html. Lai saprastu par ko rakstīsim, tad šobrīd tā ir labākā Canon digitālā fotokamera ar APS-C izmēra sensoru. Tik daudz jaunu iespēju, ka grūti ar kaut ko sākt. Laikam jāsāk ar vizuālo. Kā jau rakstījām, tad ar visu vertikālo bateriju bloku, vizuāli izskatās kā Canon 1D Mark IV fotoaparāts, tikai ar vairāk pogām. Paņemot rokā, pirmā sajūta, ka tomēr cietāks nekā 1D tipa aparāts, bet pētot smalkāk, lielu atšķirību manīt nevar. Iespējams šis apmāns rodas no aizmugurējās labās daļas, kur 1D tipa aparātiem sānā ir tas robotais gumijas pārklājums, bet 7D fotoaparātam uz durtiņām atmiņas karšu nodalījumam nav šāda gumijotā pārklājuma. Blīvējums esot tā kā leģendārajam Canon EOS - 1N fotoaparātam, bet jāatzīst, ka Canon 1D/1Ds sērijas fotoaparātiem blīvējums ir pamatīgāks. Rūpīgi izpētot blīvējumu, var secināt, ka pie zibspuldzes ir vieta, kur tecēt iekšā ūdenim - tātad vissvarīgākā vieta, kur ūdens var vienkārši no augšas ietecēt. Tad arī pie atmiņas kartes durtiņām šķiet vieta, kur var iekļūt ūdens. Bet tur vēl nav tik traki, jo tā nav fotoaparāta augšpuse un tajā vietā parasti stāv roka - tātad tik daudz ūdens tur garām neplūst, lai satecētu pamatīgi iekšā. Jāatzīst, ka mērcēt fotoaparātu nemērcējām un iespējams pret mitrumu tomēr viss labi darbojas, jo citi fotogrāfi internetā raksta, ka esot apmierināti ar blīvējumu un fotoaparāts strādājot pat pie lieliem mīnusiem. Jāatzīst, ka arī mums izdevās patestēt kārtīgā ziemā, jo šogad Latvijā bija kārtīga ziema ar -25 grādiem pēc Celsija, un nekādas īpašās problēmas fotoaparāts nesagādāja. Pat ar skatu meklētāju nebija nekādas problēmas vai neērtības. Jāatgādina, ka šim fotoaparātam blīvējums esot pat labāks nekā EOS 5D Mark II fotoaparātam.

Galvenais, kas šim fotoaparātam interesēja, tas ir autofokusa darbība. Vai tiešām ir uzlabota sistēma un lietotājam draudzīga? Pirmajā brīdī šķita, ka ļoti labi darbojas tā autofokusa sistēma, jo skaisti skatu meklētājā (iebūvētajā LCD ekrāniņā) attēlojās fokusējamie punkti. Bet tad sākās interesantākais. Bija vēlme pamainīt autofokusa punktus. Izrādās tā vienkārši varēja pamainīt tikai autofokusa punktu grupas - vai nu atstāt fokusēties 4 autofokusa punktus kādā malā vai arī atstāt 9 centrālos autofokusa punktus darboties. Tas lieti noder iesācējiem, kam nav nepieciešamības fokusēties uz kādu konkrētu punktu (vietu). Bet ja vēlaties nomainīt šādu fokusēšanās sistēmu uz viena punkta fokusu, tad tas pirmajā brīdī šķiet visai sarežģīti. Izmēģinājām visas uz fotoaparāta iespējamās pogu kombinācijas un autofokusa sistēmu neizdevās pielāgot. Tad mēģinājām nestandarta funkcijās zem fotoaparāta izvēlnes (C.Fn III -6) kaut ko pieregulēt, bet pietrūka pacietības, lai saprastu kā tas darbojas. Nācās ņemt palīgā instrukciju, lai saprastu kā mainīt šo fokusēšanās sistēmu. Tātad nav lietotājam visai intuitīvi saprotama tā regulēšana, pat ja esat visai pieredzējis Canon fototehnikas lietotājs. Lai saprastu kā darbojas tās visas sarežģītās autofokusa sistēmas, tad nāksies vien vairākas reizes lasīt instrukciju un pašiem to visu notestēt. Kā jau iepriekš esam rakstījuši, tad šis Canon fotoaparāts būtiski atšķiras ar daudzām lietām no esošajiem Canon fotoaparātiem.

Ne tikai blīvējums, bet arī autofokusēšanas sistēma ir zemākā līmenī nekā 1D/1Ds tipa fotoaparātiem. Nedaudz tumšākos apstākļos un ja nav kontrastaina virsma, tad vai nu nevar vispār nofokusēties vai ilgi meklē. Tieši ar tiem pašiem objektīviem, tieši tādos pašos fotografēšanas apstākļos 1Ds Mark III fotoaparāts tika daudz veiksmīgāk galā - praktiski nekad nebija problēmas atrast asumu, bet 7D ik pa laikam radās problēmas. Tas attiecas uz sarežģītiem gaismas apstākļiem, tādēļ standarta situācijā fotoaparāts ļoti labi un ātri spēj nofokusēties. Ir pat tāda paša iespēja kā 1D/1Ds jaunajos fotoaparātos - pieregulēt priekš/aizmugurfokusu (Front/Back focus) ar Autofocus/Drive AF Microadjustment palīdzību. Korekciju var taisīt aparātam un katram objektīvam atsevišķi. Konkrēti šim testētajam modelim un objektīviem īpašas korekcijas nebija nepieciešamas un autofokuss strādāja visai precīzi.

Patīkami pārsteidza ekspozīcijas mērīšana. Likās, ka lietotājam draudzīgāk strādāja sarežģītās situācijās, un nebija vajadzīgs veikt ekspozīcijas korekciju. Piemēram, fotografējot sniegu, kur pārsvarā bija tumšākas vietas (ūdenskritums) vai otrādi, kad sniegs ir pārsvarā un tumšās vietas ir minimāli, ekspozīcija tika samērā precīzi noteikta un nesanāca izdeguši laukumi, kā arī tumšās vietas visai labi izgaismojās. Tādā ziņā 1Ds Mark III fotoaparātam bija daudz biežāk jāveic ekspokorekcija. Tas laikam pateicoties Intelligent Focus Color Luminosity (iFCL), ko aprakstījām pirmajā apskatā http://latfoto.lv/fototehnika/1625-canon-7d-prezentacija-riga.html. Praksē tas tiešām darbojas. Varbūt ne ideāli, bet labāk nekā 1Ds Mark III fotoaparātā.

Vēl Canon 7D fotoaparātā lieliski strādāja bezvadu zibspuldžu vadība (Speedlite Transmitter). Ja līdz šim jums vajadzēja Canon Speedlite Transmitter ST-E2 zibspuldžu tālvadības palaidēju vai profesionālo zibspuldzi ar šādu funkciju, piemēram, Canon speedlite 580EX II, kas spēja palaist citas Canon zibspuldzes ar infrasarkano signālu, tad tagad šo funkciju jums veiks pats fotoaparāts 7D. Testējot, tika secināts, ka maksimalais palaišanas attālums ir identisks jau pieminētajai Canon speedlite 580EX II zibspuldzei, kas ir ap 15 metriem (atkarībā no apgaismojuma, šķēršļiem, starojuma un citiem traucējošiem elementiem). Ražotājs telpās garantē 10 m darbības rādiusu, bet ārpus telpām 7 metrus. Ja nepieciešams lielāks zibspuldžu darbības rādiuss, tad jāizmanto radio viļņu palaidēji.
zibspuldzes palaišana no sāna

Visas zibspuldžu palaišanas funkcijas bija saprotamā veidā regulējamas fotoaparātā. Bildē var redzēt kā tika nofotografēts ar iebūvēto fotoaparāta zibspuldzi un vienlaicīgi palaižot Canon speedlite 430EX zibspuldzi no sāna. Tātad ar visai maziem finansu līdzekļiem jūs iegūstat visai plašas iespējas strādāt ar zibspuldzi, pat ETTL-II režīmā, ko nenodrošina lielākā daļa lēto radio palaidēju. Vienīgais jābrīdina, ka ar iebūvēto zibspuldzi sanāk sarkanas acis cilvēkiem, pat gadījumā ja vēl papildus piegaismojat no sāna. Varbūt ir kaut kādas papildus iespējas reducēt sarkano acu iespējamību, bet īpaši nepētījām un uzreiz tas atrodams nebija, kā arī nav standarta uzstādījumos. Tādēļ ar iebūvēto zibspuldzi it kā var "spēlēties", bet ja nepieciešams pārliecinošs rezultāts, tad nāksies vien meklēt vēl kādu ārējo zibspuldzi.

No jaunākajām Canon fotoaparāta iespējām iepriecināja iespēja mainīt bilžu saglabāšanas direktoriju nosaukumus. Fotoaparātā uz ekrāna būs klaviatūra un visai ērtā veidā var ierakstīt nepieciešamo direktoriju nosaukumu. Ja tas nešķiet ērti, tad arī ar datora palīdzību atmiņas kartē var ierakstīt attiecīgo direktorijas nosaukumu un fotoaparāts to atpazīs, ja būs ievēroti visi kritēriji (burtu skaits un priekšā 3 cipari). Ko dod šī iespēja? Paskataties pievienotajā bildē un sapratīsiet kā tas izskatās fotoaparātā. Tātad jums tiek atvieglots darbs mājās ar bilžu šķirošanu, jo tagad jau fotografējot varat katru sižetu safotografēt savā direktorijā. Likās visai parocīga lieta un cerams tas tiks ieviests arī citos Canon fotoaparātos.
7D mapes latviski

Fotoaparātam ir divi ekrāni - viens augšpusē un viens aizmugurē. Tas ir tāpat kā profesionālā līmeņa fotoaparātiem, jo tas atvieglo darbu ar fotoaparātu un vieglāk iestādīt nepieciešamos parametrus. Tas nav gluži jaunums, bet tomēr svarīga lieta, ja strādājat daudz maz profesionālākā līmenī.

Video faili tiek saglabāti MOV formātā un tie attiecīgi vairs nav tik vienkārši apstrādājami, kā arī līdzi nākošā programmatūra neļāva profesionāli apstrādāt safilmētos video materiālus. Tādēļ par video iespēju neko daudz vairāk pastāstīt nevar. Arī par HDMI kabeli jau rakstījām, ka to būs jāpērk papildus. Filmēšanas laikā strādā arī kontrasta autofokuss, bet tas ir ļoti lēns un reizēm neprecīzs. Lai izvairītos no liekām skaņām video filmēšanā, tad iesakam lietot objektīvus ar USM motoriem.

Kopumā ņemot lieliska fotokamera gan iesācējam, gan arī profesionālim kā otra rezerves fotokamera.

 

Programmatūra

ZoomBrowser autofokusa punktiDiskā līdzi nāk Digital Photo Professional (250MB), EOS Utility (50MB), Picture Style Editor (100MB), ZoomBrowser EX (200MB), PhotoStich (40MB), WTF-E1/E2/E3/E4/E5 Utility (5MB) un Original Data Security Tools (10MB). Kopā viss sanāk 655MB. Daļa programmu galīgi nelietojamas, jo ļoti neērti darboties. Piemēram, ZoomBrowser EX 6.4.1.11 galīgi neērta programma bilžu pārlūkošanai un organizēšanai. Varbūt kāds to lieto no laika gala un pamatīgi piešāvies pie tās programmas, bet lai ātri var pievilkt 100% vajadzīgajā vietā un pakustināt attēlu uz agšu/leju/sāniem, tad atkal pa visu ekrānu, tā galīgi neizdevās. Toties tajā programmā vairākas interesantas lietas, piemēram, tā ir pagaidām mums vienīgā zināmā programma, kas rāda autofokusa punktus un arī konkrēto autofokusa punktu, kas nostrādājis. Interesanti ir tas, ka programma to var noteikt gan RAW failiem, gan arī jau kompresētajiem JPEG failiem. Lai labāk varētu saprast kā tas izskatās, tad var apskatīties pievienoto bildi. Viena bilde fotografēta ar Canon EOS 1Ds Mark III un otra ar Canon EOS 7D . Kā redzat, tad katrai bildei uzrādās savs skaits fokusa punktu. Ja vēlaties atvērt bildi rediģēšanai, tad rediģēšanas programma tiek piedāvāta ArcSoft photo Studio 5.5.0.75 for Canon. Tāda vienkārša programma, kas nāk līdzi lielākai daļai Canon produkcijas (skeneri, printeri, fotoaparāti utt.). Programma ir vienkāršots Photoshop ar primitīvām iespējām. RAW failus šī programma nevar atvērt. Tad jautājums kam šī programma īsti vajadzīga? Labi, ka ZoomBrowser piedāvā pievienot kādu savu ārējo rediģēšanas programmu. Programmai ir iespēja apskatīt attēla rekvizītus, kas ir  uzrādīti mazāk nekā citās EXIF datu aplūkošanas programmās, toties daudz precīzāk. Piemēram, bezmaksas programma IrfanWiew nespēja noteikt ar kādu objektīvu fotografēts un cik bijis fokusa attālums. Reāli bija 100mm makro objektīvs, bet IrfanView rāda FocalLenght: 35mm. Arī diafragmas atvērumu vajadzēja rādīt F/11, bet IrfanView rāda F/12.88. Iespējams vēlāk būs IrfanView atjaunota versija, kas rādīs precīzi šos svarīgos datus, bet pagaidām daudzi dati ir kļūdaini. Tieši tāpat kļūdījās arī bezmaksas programmas Fastone MaxView un FSViewer. Tad vēl ZoomBrowser uzrādīja tādus datus, ko citas programmas nemaz neuzrādīja, piemēram, Live View Shooting, Dust Delete Data, Peripheral ilumination correction, Picture Style, AF area select mode utt. Vienvārdsakot, uzticēties ne Canon programmatūrai par EXIF datiem vairs nevar nevienai programmai. Kaut ko tur Canon atkal pa savam sakārtojis, lai pārējie programmatūras izstrādātāji mocītos, bet lietotājiem būtu attiecīgi jālieto Canon izstrādātā programmatūra. Ja domājat, ka Photoshop nekļūdījās, tad smagi maldāties. Photoshop ar xmp palīdzību vienīgais uzrādīja korekti EXIF datus, toties RAW attēlus vēra kaut kā pa savam vaļā un krāsas kaut kādas nobīdītas sanāca ne tā kā fotografēts un ne tā kā parādās JPEG attēlā. Vismaz sarežģītos gaismas apstākļos. Īsti nebija saprotams ko viņš tur pa savam saregulējis ar tām krāsām. Tātad automātiski Batch (pakešu) procesus nevarēs palaist un būs manuāli visas krāsas jāregulē pa jaunam. Visai muļķīga situācija un profesionāliem fotogrāfiem ar lieliem failu apjomiem nekas neatliks kā lietot Canon programmatūru.

Vēl šī programma noderīga ar to, ka nav jāver cita programma, lai apskatītos turpat safilmētos video. Video ļoti vienkārši atvērt un var arī pie reizes sagriezt īsākos gabaliņos.

hromatiskā aberācija 18-135 pie 20mm ar apstrādiAr RAW failiem labi tika galā līdzi nākošā Digital Photo Professional 3.7.1.1 versija. Tie tika pārvērsti uz 16-Bit RGB TIF failiem un tad atvērti Photoshopā. Attiecīgi vairs nebija krāsu nobīdes, kā tas bija ar RAW atvēršanu izmantojot Adobe Camera RAW. Tā, ka jārēķinās ar papildus grūtībām, lietojot šos EOS 7D fotoattēlus. Programma piedāvāja visādas interesantas papildus lietas, ko attiecīgi nevar piedāvāt neviena cita programma, piemēram, objektīvu aberāciju korekcija (Lens aberration correction) un hromatisko aberāciju likvidēšana. Tik precīzi hromatisko aberāciju nelikvidē neviena programma, pat ne Adobe Photoshop Camera RAW. Liekas tiek analizēts katrs objektīvs un tā īpatnības, kā rezultātā tiek veikta apstrāde, lai iegūtu maksimāli precīzāku/kvalitatīvāku rezultātu no konkrētā kadra. Pielikumā var redzēt visai sliktas kvalitātes attēlu (gan asuma ziņā, gan hromatisko aberāciju ziņā - zaļas/sarkanas krāsiņas ap koka zariem), kas iegūts no Canon EOS 7D+ EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS (kit objektīvs) paša kadra stūra 100% izmērā (nav ne palielināts, ne samazināts ne kā savādāk speciāli apstrādāts). Blakus redzams attēls, kas iegūts no Digital Photo Professional foto apstrādes programmas, koriģējot hromatisko aberāciju. Rezultāts dažās sekundēs ir vienkārši ideāls. Tādēļ ja fotografēsiet ar kit objektīvu, tad noteikti lietojiet šo programmu, defektu likvidēšanai. Kit objektīvs nav tik kvalitatīvs, lai pats spētu cīnīties ar šo blakus parādību. Kvalitatīviem L klases objektīviem šāda hromatiskā aberācija ir daudz mazāka, bet nav tā, ka pavisam nav. Vēl liekas dīvainas lietas ar Adobe Camera RAW apstrādi, jo jauktās mākslīgās gaismās (bildes ar mūziķiem), krāsu temperatūru nepieciešams likt ap 2650 grādiem, kaut gan patiesībā tur ir ap 5000 grādiem (silta nevis auksta gaisma). Iespējams ar jaunāko Camera RAW atjauninājumu šī problēma tiks atrisināta, bet pagaidām arī šajā lauciņā kādam varētu rasties problēmas, ja tiešām gaismas būs siltākas. Tad taču zem nulles vairs nebūs iespējams pieregulēt neko.
Mūziķi jauktajās gaismās

Labi ir tas, ka diskā līdzi nāk tāda programma kā PhotoStich. Līdz ar to jums nebūs jāpērk papildus programmas, lai salīmētu savas panorāmas. Samērā vienkārša un ērti lietojama programma - izvēlaties savas fotogrāfijas, kuras gribat salīmēt, salieciet secībā, sagroziet pareizajā virzienā un programma pati salīmēs jūsu fotogrāfijas. Programmai papildus ir vēl viena maza programmiņa, kas ļauj apskatīties šīs panorāmas un arī izdrukāt.

Vēl būtu daudz ko rakstīt par visu šo tehnikas klāstu, bet cerams vismaz kaut kas kļuva skaidrāks par šiem jaunajiem Canon izstrādājumiem. Vieglāk saprotams iespējams būs kolēģu sagatavotā video prezentācija:

Nobeigumā vienkārši apskataties cik dažādas iespējams iegūt bildes no viena EF 100mm f/2.8L Macro IS USM objektīva. Tātad tas derēs gan makro objektu fotografēšanai, gan dabas skatu fotografēšanai, gan portretu fotografēšanai, gan sporta fotografēšanai, gan daudz kam citam. Tagad objektīvu klāsts ir vēl plašāks un būs daudz grūtāk izvēlēties piemērotāko fotografēšanai.

0T3Y56990T3Y5702

0T3Y5706

0T3Y5710

100mm macro f/2.8L IS

100mm macro f/2.8L IS