Panasonic LUMIX DMC-G1Jau rakstījām, ka radās iespēja pirmajiem Latvijā notestēt fotoaparātu Panasonic LUMIX DMC-G1, tādēļ mēģināsim padalīties iespaidos par šo fotoaparātu. Ar tehniskajiem parametriem var iepazīties šajā lapā, tādēļ visu smalki neanalizēsim, bet tikai to, kas šķiet svarīgākais. Fotoaparāts nav paredzēts profesionāliem fotogrāfiem, kam nepieciešami lieli fotografēšanas ātrumi un izcila kvalitāte. Toties tas noderēs daudziem fotogrāfiem iesācējiem, kas vēlas apgūt fotografēšanas principus un arī cena ir zemāka nekā spoguļkamerām, bet iespējas principā daudz vairāk. Daudzas lietas fotoaparātā ļauj izprast fotografēšanas būtību, ko nekad neizdosies ar spoguļkameru, piemēram, kā mainot diafragmu, mainās asuma dziļums, kas uzreiz tiek attēlots ekrānā un vēl šādas tādas lietiņas par ko tālāk rakstā uzzināsiet vairāk.
Pirms tika izstrādāts šis modelis, Panasonic veica pētījumu un noskaidroja, ka vissvarīgākais lietotājiem ir lietošanas ērtība. Par to tiešām viņi ir parūpējušies, jo praktiski visas svarīgākās funkcijas ir regulējamas ar slēdzīšiem un podziņām. Pat LCD ekrāns ir grozāms visos veidos, kas atvieglo fotografēšanu jebkādos apstākļos. Fotoaparāts ir ļoti maziņš un kompakts, tādēļ to ērti paņemt visur līdzi un tas daudz vietas neaizņem. Toties pētījumā tika noskaidrots, ka nākošais būtiskākais ir svars, izmērs un tiešskates režīms (Live view). Tas viss tika ņemts vērā, bet vīriešu kārtas pārstāvjiem izrādās no vienas puses ir svarīgi cik tas viss liels, bet no otras puses nav, jo reizēm svarīgāk ir nevis maziņš un kompakts fotoaparāts, bet gan liels un ar milzīgu objektīvu, lai var padižoties. Tādēļ fotoaparāts tiek tendēts vairāk uz sieviešu un vecāku cilvēku auditoriju, jo izmērs nav tas ar ko varēs padižoties. Fotografējot nevienu brīdi nelikās, ka fotoaparāts ir neērts dēl tā niecīgajiem izmēriem. tādēļ  katram pašam būs jānotestē vai nav par mazu. Pievienotajā attēlā var redzēt salīdzinājumu starp FZ18, G1 un Canon EOS 1Ds Mark III modeļiem.

Panasonic FZ18, G1 un Canon EOS 1Ds Mark III
No kreisās: Panasonic LUMIX DMC-FZ18, Panasonic LUMIX DMC-G1 un Canon EOS 1Ds Mark III

Panasonic LUMIX DMC-G1 un Canon EOS 1Ds Mark III
No kreisās: Panasonic LUMIX DMC-G1 un Canon EOS 1Ds Mark III

Kā redzat, tad G1 praktiski pēc izmēriem ir tāds pats kā labākās kompaktkameras savā klasē, bet spoguļkamera ir daudz lielāka un daudz smagāka. Toties Panasonic LUMIX DMC-G1 fotoaparāta iespējas un attēla kvalitāte pārspēj kompkatklases fotoaparātus. Bet godīgi jāatzīst, ka labām spoguļkamerām attēla kvalitāte ir atkal labāka par G1 attēla kvalitāti. Iespējams, ka kvalitātes zudums ir no Micro Four Thirds sistēmas 2x palielinājuma. Respektīvi, standarta objektīvs, kas nāk līdzi ir 14-45mm, bet standarta 35mm sistēmā tas ir 28mm-90mm. Tāds tīri universāls objektīvs ar ko var fotografēt gan dabu, gan portretus, gan makro, gan sportu, gan pasākumus, gan citas lietas. Profesionāļiem nepatiks diafragmas atvērums - f/ 3.5-5.6, tādēļ var mainīt objektīvus un pat izmantot Olympus vai citu firmu Mico Four Thirds objektīvus (Four Thids objektīvus var izmantot tikai ar speciālo pāreju). Micro sistēmā nav mainījies sensora izmērs, tādēļ attēla kvalitāte ir tāda pati, bet vienkārši ir izņemts spogulis un spoguļu pentaprizmas skatu meklētājs, kas ļauj objektīvu pietuvināt sensoram un tādejādi dod iespēju samazināt objektīva izmērus. No tā visa ir nācis klāt viens mīnuss - elektroniskais skatu meklētājs. Izstrādātāji gan apgalvo, ka tas ir labākais elektroniskais skatu meklētājs kāds līdz šim ir radīts, jo izšķirtspēja nav vairs kā lielākajai daļai 200 000 pikseļi, bet gan 1 440 000 pikseļi. Tomēr ja ir pierasts pie optiskā skatu meklētāja, tad šis skatu meklētājs neliksies nekas ekskluzīvs, kaut gan tas būs labāks par visiem pārējiem konkurentu elektroniskajiem skatu meklētājiem (EVF). Tīri padarbojoties tomēr ērtāk šķita skatīties atlokāmajā LCD ekrānā un fotografēt izstieptās rokās.
Liels fotoaparāta pluss ir iebūvētā attēlu stabilizācijas sistēma objektīvos - MEGA O.I.S.(Optical Image Stabilizer). Tas ļaus fotografēt sliktākos gaismas apstākļos no rokas, salīdzinājumā ar citu firmu fotoaparātiem, kur nav stabilizācijas sistēmas. Šī stabilizācijas sistēma ir tik pat laba kā Canon vai Nikon foto objektīviem, kas ļauj fotografēt pat par 3 vai 4 stopiem zemāk. Fotoaparātam ir iebūvētā zibspuldze un iespēja pievienot ārējo.
Fotoaparātam ir 12.1 megapikseļu Live MOS attēla sensors un jauns procesors "Venus Engine HD". Iespējams trūkums ir tāds, ka sensoru vairs neaizsargā spogulis un slēdža žalūzijas, tādejādi putekļi un netīrumi ātrāk nonāk uz aizsargfiltra. It kā ir paredzēta putekļu kratīšana ar 50 000 reizēm sekundē, bet uzticības tāpat nav, jo ja kaut kas iekritīs slapjš vai kas tāds, tad diez vai kratīšana palīdzēs. Prezentācijas pārstāvji teica, ka speciāli tīrīšanas līdzekļi pagaidām nav paredzēti un ja tiešām ir pavisam netīrs, tad var nest uz vienu no 3 Panasonic servisa centriem Latvijā.
ISO jutība maināma no 100 līdz 3200. Rezultāti nav tik labi kā no CMOS attēlu sensoriem, bet ciešami - tātad daudz labāki par kompaktkameru rezultātiem. Pievienojam attēlus, kas uzņemti ar uzstādījumu ISO 3200 un ISO 400.

Panasonic LUMIX DMC-G1 ISO 3200 (6MB)
Panasonic LUMIX DMC-G1 ISO 400 (5.5MB)
Ja nu kāds ir pavisam ekstrēmists un grib salīdzināt Panasonic G1 fotoattēlu kvalitāti ar profesionālā fotoaparāta Canon EOS 1Ds Mark III + 85mm f/1.2 L II kvalitāti, tad var ielādēt arī šo attēlu:
mediafire.com/?lq3kez2zmo2
Jābrīdina, ka tur ir 9.56MB un fotografēts uz ISO 800, F/2.2. Secinājumus katrs var izdarīt pats. Kā jau rakstījām, tad G1 kvalitāte ir salīdzinoši laba, bet ne tik laba kā profesionālajai fotoaparatūrai.

Digitālā formātā ISO 3200 kādam iespējams nebūs baudāms, bet izdrukājot varētu būt visai interesants un savdabīgs rezultāts. Salīdzinot abas bildes varat redzēt kā pazūd detaļas pie augstākas jutības, respektīvi, fonā pie ISO 3200 praktiski nekas vairs nav saskatāms. Bet līdz ISO 800 ir visai baudāms rezultāts. Fotoaparātam ir arī inteliģentā ISO kontrole, kas pati noteiks kādu ISO jutību jāizvēlas, lai nebūtu izplūdis kadrs. Līdzīgas sistēmas jau ir citu firmu fotoaparātos, tādēļ iespējams par šo sistēmu jau iepriekš ir kas lasīts. Testējot G1 fotoaparātu varēja secināt, ka ISO jutība tiek mainīta tā, lai būtu konstants slēdža ātrums. Piemēram, pie fokusa attāluma 45mm (90mm) slēdža ātrums tika fiksēts uz 1/60 un ISO mainīts no 200 uz 250 vai 320 utt. Ja daudz kustināsiet fotoaparātu, tad iespējams sistēma to konstatēs un automātiski regulēs lielāku slēdža ātrumu un augstākus ISO uzstādījumus. Tik daudz laika fotoaparāta testēšanai netika dots un tādēļ to jāpārbauda pašiem kā tad ir īstenībā. Viens ir skaidrs, ka sistēma nestrādā perfekti, jo sanāca arī neasi kadri - tātad 100% garantijas nav un pašiem jāpiedomā pie uzstādījumiem.
No jaunajām iespējām iepatikās automātiskā sejas atpazīšanas funkcija. Fotografē un fotoaparāts pats fiksē seju (pat ar brillēm) un mēģina tajā vietā iestādīt asumu. Tas lieliski var noderēt bērnu fotografēšanai, jo tie ir samērā kustīgi un ja grib radošāk iekadrēt, tad šī ir ļoti laba funkcija. Labākais ir tas, ka var līdz pat 15 sejām vienlaicīgi izsekot. Līdzīga funkcija ir AF Tracking, kad nav pat vajadzīga neviena seja. Vienkārši ieregulējiet uz kādu objektu jūs vēlaties iegūt asumu, kas tiek veikts ar kvadrātiņa palīdzību, ko iepozicionē uz konkrētā objekta, pamaina kvadrāta lielumu atkarībā no objekta lieluma un kustinot kameru, automātiski asums tiks ieregulēts uz iepriekš izraudzīto objektu. Skan sarežģīti, bet patiesībā tas ir ļoti vienkārši un ātri izdarāms. Ja tas šķiet par sarežģītu, tad vēl fotoaparātam ir lieliska iespēja iestādīt asumu uz konkrētu objektu ar pogas nospiešanu līdz pusei. Kamera nofokusējas uz konkrēto objektu un kustinot fotoaparātu, asums saglabājas uz konkrēto objektu - tātad ērti un vienkārši iekadrēt.
Ja iepriekš minējām, ka optiskais skatu meklētājs tomēr ir labāks, tad nenoliedzami viena lieta elektroniskajam skatu meklētājam tagad būs labāka. Un tā ir manuālā fokusēšana. Tikko jūs pagriežat manuālās fokusēšanas riņķi, tā attēls tiek pievilkts 5x vai 10 reizes un jūs ļoti precīzi varat ar aci iestādīt asumu uz konkrētu vietu. Tik precīzi uz aci jūs nekad nevarēsiet izdarīt ar optisko skatu meklētāju. Iespējams to vairāk novērtēs makro fotogrāfi, kad jāfotografē attālāki objekti no statīva.
Vēl no jaunumiem, kas palīdzēs jaunajiem fotogrāfiem saprast diafragmas būtību, ir automātiskā asuma dziļuma attēlošana (depth-of-field, jeb DOF). Nav vairs nepieciešams spiest speciālas podziņas, lai redzētu kā attēls izskatīsies īstenībā un attēls nepliks tumšāks. Bet vēl unikālāka iespēja ir slēdža ātruma efekta parādīšana. Tiek mainīts tiešskates režīma kadru ātrums atbilstoši slēdža ātrumam. Tādejādi jūs jau pirms fotografēšanas redzēsiet kuras vietas izplūdīs dēļ zemā slēdža ātruma. Tas ļaus jaunajiem fotogrāfiem radošāk pieiet fotogrāfijai un iespējams pavērs viņiem jaunas iespējas vai vienkārši ļaus saprast attēla veidošanas būtību. Kā jau sākumā rakstījām, tad šajā fotoaparātā ir ļoti daudz labu lietu, lai apgūtu fotografēšanas pamatprincipus, kas nebūs nevienā profesionālajā spoguļkamerā.
Fotoaparātam ir arī RAW attēlu saglabāšanas režīms. Šos attēlus atpazīst jaunākais Adobe Camera Raw un tādēļ nebūs nepieciešamības pat pēc līdzi nākošās programmatūras. Tomēr līdzi nākošo programmu nevajadzētu smādēt, jo tā ir SILKYPIX Developer Studio 3.0SE, kas pēc ekspertu domām dod labākus rezultātus nekā Adobe Camera Raw, Lightoom vai Aperture. Varbūt ja jums ir citu firmu fotoaparāti, tad pamēģiniet šo programmu RAW apstrādei un paši novērtējiet tās plašās iespējas un lielisko rezultātu. Neprofesionāļiem grūtības varētu sagādāt visai sarežģītā saskarne un plašās iespējas. RAW faila izmērs ir ap 14.5 MB. Tātad atmiņas karte nespēs saglabāt tik ātri cik spēj fotografēt fotoaparāts. Fotoaparāta fotografēšanas ātrums ir 3 kadri sekundē un nepārtrauktā režīmā iespējams fotografēt bezgalīgi ilgi, jeb pareizāk sakot, tik cik atļauj atmiņas kartes ietilpība, bet ja izmantosiet RAW failus, tad fotoaparāta atmiņas buferis ir līdz 7 kadriem.
Vēl fotoaparāts ir tik tālu saprogrammēts, ka spēj atpazīt fotografēšanas režīmus un jums pat nebūs jāmaina tie, kā tas bija agrāk. Fotoaparāts pats noteiks, ka kadrā ir cilvēki, tātad jāmaina režīms uz portretu režīmu, vai arī ja būs jāfotografē kādi tuvi objekti, tad fotoaparāts pats pārslēgsies uz makro režīmu. Par pārējiem režīmiem nav īsti skaidrs vai fotoaparāts būs tik inteliģents un noteiks, ka jūs vēlaties fotografēt sportu un ka pēkšņi kadrā būs kaut kas ļoti žigls.
Vēl it kā būtu jāpiemin autofokusēšana un kadru uzņemšanas ātrums. Ja godīgi jāsaka, tad lielas atšķirības starp parastajām spoguļkamerām pamanīt nevar. Iespējams dažas simtdaļas sekundes atpaliek, bet tas noteikti nav daudz lēnāk un neporfesionālis to pat nepateiks. Atšķirību starp Panasonic G1 un kompaktkameru gan var uzreiz just ātrdarbībā. Galvenā problēma ir tā, ka šis fotoaparāts izmanto it kā lēno kontrasta detektēšanas sistēmu, kas ir kompaktkamerās, bet spoguļkamerās tiek izmantota fāzes detekcijas sistēma. Tomēr kā tika rādīs prezentācijā, tad AF ātrums šim fotoaparātam ir 0.3-0.4s, fāzes detektēšanai 0.2-0.5s un L10 (kompaktkameras) kontrasta detektēšanas autofokusēšana aizņem ap 1 sekundi. Kontrasta AF priekšrocība ir tā precizitāte - zem ± 50µm, salīdzinājumā ar fāzes detektēšanas AF, kuram precizitāte ir zem ± 100µm. Ja tiek izmantots gara fokusa attāluma objektīvs, tad fokuss ir pašvaks. Tādejādi ir rasts kompromiss un liekas vidējais svērtais tomēr AF darbībā būs par labu šim Panasonic G1 fotoaparātam.
Kopumā izvērtējot visus šos plusus un mīnusus var secināt, ka šis būs ideāls fotoaparāts iesācējiem ar augstākām prasībām un tiem, kas vēlas iemācīties kaut ko no fotografēšanas un saprast fotografēšanas principus. Cena arī visai draudzīga (mazumtirdzniecībā rekomendējamā cena 580Ls, bet interneta veikalos iespējams varēs atrast lētāk), kas ir zemāka nekā spoguļkameru komplektiem. Pateicoties saviem izmēriem, šo fotoaparātu ir ērti ņemt līdzi ceļojumos vai arī ikdienā. Panasonic G1 fotoaparātam ir tik daudz iespējas, ka pat profesionālajām spoguļkamerām tādu nav. Iespējams tajā visā varēs apjukt, bet, cerams, līdzi nāks laba pamācība un visu varēs ātri apgūt. Tur pat kadra formātu var nomainīt no standarta 4:3 uz 3:2 vai 16:9. Tiešām iespējām bagāts fotoaparāts un iespējams lielāko daļu nemaz neizmantosiet vai nemaz nezināsiet, ka tāda lieta pastāv. Arī eksperti atzinīgi jau paspējuši novērtēt šo fotoaparātu un Pasaules slavenajā foto izstādē tika apbalvots ar Photokina zvaigzni.

Papildus informāciju ar lielisku vizualizāciju var atrast ražotāja mājas lapā panasonic.ca.