Daudzi jaunie fotogrāfi vai entuziasti sūdzas, ka ar fotogrāfiju nevar nopelnīt iztikai (dzīvošanai). Tas nav tikai Latvijā, bet visā pasaulē tā. Tādēļ apskatīsim dažus pamatprincipus, kas ietekmē šo biznesu.

Tā nu ir sanācis, ka par fotogrāfu profesiju radies visai nepareizs viedoklis: lēta foto tehnika un vienkārša strādāšana – jebkurš var paņemt digitālo fotoaparātu un sākt fotografēt. Ar šādām minimālām finansiālām barjerām ir izveidojusies ļoti liela konkurence, ka gatavi strādāt gandrīz par velti – lai tikai viņu darbi tiktu kaut kur publicēti. Pamēģiniet Googlē ievadīt meklēšanas vārdus "submit your photos", un atradīsiet tūkstošiem Web lapu, kuras pieņems jūsu fotogrāfijas par velti. Vai tas nav muļķīgi – atdot savas fotogrāfijas par velti?

Šobrīd pasaulē ir radusies visai fenomenāla situācija, kas saucās "crowd sourcing" – tas ir piesaukt neprofesionālos darboņus veikt to darbu, ko prasti dara profesionāļi. Izskatās, ka tas ir veiksmīgs biznesa modelis, kas ienācis arī foto tirgū. Daudzi talantīgi cilvēki ir priecīgi redzēt savu fotogrāfiju, izmantotu komerciāliem mērķiem. Bet ir arī labās ziņas, jo brīžiem nav vajadzīgas pat speciālas iemaņas, lai darbotos foto biznesā – fotogrāfa talants var būt ļoti minimāls. Bet tas nenozīmē, ka darbs nav jāiegulda.

Cena

Un tagad par galveno – cenu. Iegaumējiet vienu likumsakarību, kas ir ekonomikas pamatlikums un kas darbojas visās nozarēs – pieprasījums un piedāvājums ir adekvāti lielumi. Tātad ja piedāvājums ir lielāks, tad pieprasījums no tā nemainās ja nemainās piedāvājuma cena. To ko nopelna kāds cits fotogrāfs, tas ietekmē arī jūsu darbu. Piemēram, ja jūsu pakalpojuma cena ir ļoti zema, tad tas ietekmē citu fotogrāfu ienākumus un viņiem ir grūtāk nopelnīt iztikai, jo ļoti grūti pierādīt, ka jūsu pakalpojums maksā vairāk un jums jānopelna nauda dzīvošanai.

Foto cena parasti ietver šādas izmaksas:

-         cik maksā jūsu fotogrāfija, radošums, laiks un aparatūra?

-         Cik vērtīgu jūs paši uzskatāt savu darbu (vai tas ir unikāls utt.)?

-         Cik vērtīgu uzskata citi jūsu darbu?

-         Cik daudz par līdzīgu darbu prasa citi fotogrāfi?

Ja jūs samērosiet visas šīs cenas un atradīsiet optimālo variantu, tad spēsiet noturēties šajā biznesā.

Biznesā darbojas arī autortiesību principi, kas palīdzēs jums darbā no nelegālas jūsu darbu izmantošanas. Bet ir arī personu tiesības uz brīvību un citas tiesības, kas var ietekmēt jūsu tiesības uz fotogrāfiju. Piemēram, ja esat nofotografējis cilvēku, kas ir atpazīstams, un vēlēsities to fotogrāfiju izmantot komerciāliem mērķiem, tad būs nepieciešama arī redzamā cilvēka atļauja (Modeļu relīze, mēdiju pase vai kāds cits dokuments). Nekad neatdodiet autortiesības, bet mēģiniet tās nostiprināt un iekļaut cenā. Ja publicējiet kaut kur savas fotogrāfijas internetā, tad mēģiniet marķēt tās ar savu vārdu vai Web lapas adresi. Tā arī ir papildus reklāma un piešķirs fotogrāfijai atpazīstamību. Ja esat iesācējs un fotogrāfijām nav īpašas vērtības, tad varbūt nav jēgas, jo tā nedarbosies kā reklāma, bet tieši pretēji.

Foto biznesā strādāt un piedāvāt savus pakalpojumus ir tāpat kā jebkurā citā biznesā – jo vairāk strādāsiet, jo lielāka būs atdeve. Tas nav talanta vai kaut kādas veiksmes nopelns. Jūs varat būt ļoti talantīgs, bet bez darba nebūs rezultāta un nāksies meklēt kādu citu iespēju nopelnīt naudu, kur būs mazāk jāstrādā.