Time for Print (TFP) vai Time for CD (TFCD) ir viens no populārākajiem sadarbības veidiem starp modeli un fotogrāfu internetā. Tas ir modelis strādā par izdrukātām fotogrāfijām (TFP) vai par fotogrāfijām, kas sarakstītas diskā (TFCD). Pamatā te ir tāda ideja, ka nav nepieciešams izmantot naudu, bet abas puses ir apmierinātas par šo sadarbību. Var gan visādi gadīties un neviena no pusēm nepaliek apmierināta vai tikai viena puse, bet principā tas ir viens no nedārgiem veidiem kā vienoties par sadarbību.
Šis raksts ir vairāk kā ieteikumi par to kā iegūt pēc iespējas vairāk labuma no TFP / TFCD sadarbības.
1. Jautājat par īsu darba aprakstu. Tas dos jums iespēju saprast vai idejas atbilst tam, ko vēlaties (ieteicamais izskats / pozas, kas nepieciešamas / utt.)
2. Pārbaudiet standartus. Noteikti apskaties fotogrāfa portfolio – viņa darbus. Vai viņa darba rezultāts jūs apmierinās un atbildīs jūsu portfolio vajadzībām? Vai jūs vēlaties kādu no viņa bildēm pie jūsu sienas?
3. Komunicējiet. Komunikācija ir viena no kritiskākajām daļām šādā vienošanās procesā. Ir būtiski, lai jūs abi gūtu no šī procesa labumu. Visu to var uzzināt labas komunikācijas ceļā. Bet nepārspīlējiet, jo fotogrāfam arī nav daudz laika komunicēt ar modeļiem – runājiet konkrēti par lietu.
4. Vienošanās. Parasti TFP nozīmē to, ka jūs saņemsiet foto izdrukas, TFCD gadījumā saņemsiet disku ar bildēm. Reizēm testēšana vai kā citi sauc to par kastingu arī nāk par labu, jo tad jums ir kontakti, ir zināms kā jūs strādājat un tādejādi ir lielākas iespējas tikt pie apmaksātā darba. To visu var sākumā jau atrunāt un ar katru fotogrāfu var būt savādāk.
5. Vienojaties par kompensāciju – kas tiek jums un kas fotogrāfam. Ja saņemat izdrukas, tad noskaidrojat cik daudz un kādos izmēros. Ja disks, tad aptuveni cik daudz būs bildes un kādā izšķirtspējā. Ja kameras izšķirtspēja ir 8 MPix, tad bez kvalitātes zudumiem var iegūt A3 attēlu, ja virs 12 MPix, tad jau A2. Ja virs 20 MPix, tad pat A1 sanāks, bet tas tā aptuveni, jo daudz ko nosaka aparāta klase, optika uc. parametri. Noskaidrojiet vai saņemsiet attēlus ar apstrādi vai bez – tas ir attēls uzreiz no kameras. Parasti apstrādāti attēli ir pāris reizes vērtīgāki, jo apstrādei ir jāvelta daudz vairāk laika nekā fotografēšanai. Un noskaidrojiet kāda būs apstrāde (individuāla attēla apstrāde vai automatizēta), jo ir vienkāršas apstrādes un tas daudz laika neprasa. Vislabākais uzreiz ir redzēt fotogrāfa darba rezultātus ko viņš atdod modelēm.
6. Laiks. Noskaidrojiet cik ilgi pēc fotosesijas būs jāgaida uz izdrukām vai disku. Daži atdos jums disku tajā pašā dienā bez apstrādes, bet citiem tas varētu būt pēc mēneša. Tas šajā gadījumā nav tik svarīgi, bet vienkārši lai jūs zinātu cik tad ilgi jums būs jāgaida uz rezultātu un pēc tam nebūtu pārsteigumu. Vislabākais, lai tas būtu rakstiski (kaut vai e-pastā), jo tad ir uz ko atsaukties.
7. Izmantošanas tiesības. Parasti jārēķinās ar to, ka fotogrāfs pēc tam šīs fotogrāfijas vēlas izmantot savām vajadzībām – reklāmas, žurnāli, izstādes, konkursi un tamlīdzīgi, bet jūs savukārt savam portfolio (sevis reklamēšanai). Tādēļ jānoskaidro kam ir kādas tiesības uz darba rezultātu.
8. Izskats un pozas. Pārliecinieties, ka jums ir pieņemams fotografēšanās izskats un pozas. Vai tas ir kailfoto, apakšveļa, kaut kāds sado-mazo tērps utt. – lai beigās nav pārpratumu un fotogrāfs domājis pavisam ko citu un modelis ko citu.
9. Noskaidrojiet vai var būt kāds pavadonis. Parasti tas traucē fotogrāfam darbā, bet reizēm jūs jūtaties drošāk ar kādu draudzeni.
10. Ekstras. Vai būsiet tikai jūs un fotogrāfs? Vai būs vairāki fotogrāfi/modeļi? Vai būs pieejams stilists un grimētājs? Vai būs kādi tērpi utt.?
11. Līgums / modeļu relīze. Parasti nopietniem fotogrāfiem šie dokumenti jau ir sagatavoti un tādēļ pajautājiet vai var iepazīties ar to laicīgi – lai fotografēšanās brīdī atkal nebūtu pārsteigumi. Tas paredz fotogrāfiju izmantošanas nosacījumus.
12. Pārbaudiet atsauksmes. Noskaidrojiet no kāda, kas ar šo fotogrāfu jau strādājis par darbu. Vislabākais iegūt atsauksmes no vairākiem. Ja ir kāda negatīva atsauksme, tad skatieties vai tas ir labi vai slikti un vai jums tas būs pieņemami. Draugiem.lv sistēmā parasti diezgan vienkārši var atrast konkrētā fotogrāfa modeļus viņa draugos un tad tiem arī uzjautājat. Nejautājiet atsauksmes pie citiem fotogrāfiem, jo reti kurš fotogrāfs par cita fotogrāfa darbu izteiksies atzinīgi - kā nekā tā taču ir konkurence.
13. Nebaidieties fotogrāfam ieteikt savas idejas. Tas jums dos priekšrocības salīdzinājumā ar citiem modeļiem.
14. Vienojaties par fotografēšanās datumu. Neaizmirstiet noskaidrot vai tas ir noteiktais datums vai tikai aptuvenais. Dažreiz fotogrāfs var atteikt, jo viņam tajā dienā var būt kāds maksas darbs. Vai arī otrādi – modelim pēkšņi ir kāda aizķeršanās. Tādēļ noskaidrojiet cik ilgu laiku iepriekš jābūt konkrēti paziņotam par fotosesiju. Ja kāda no pusēm pievils, tad otrreiz būs jau grūtāk vienoties.
15. Ja netiekat uz fotosesiju, tad godīgi to pasakiet fotogrāfam. Savādāk ja samelosiet, ka esat slimnīcā un viņš redzēs jūs kaut kur uz ielas vai internetā tērzējam, tad tas tikai sabojās attiecības un neko labu tas nedos.
16. Jautājiet/komunicējiet. It īpaši amatierfotogrāfiem, kur ir liela konkurence un daudz grūtību var beigās sanākt ar ko pat nerēķinājāties. Noskaidrojiet visu par izdrukām / disku. Reizēm var gadīties, ka tādi fotogrāfi grib pēc tam papildus pakalpojumus vai prasa samaksu vai kā savādāk šantažē. Ir ne mazums dzirdēti gadījumi tepat Latvijā. Piemēram:
klab.lv/racoon/316772.html
fotki.lv/37317
atceries.lv/diskusijos.zinutes/3620
Pat ar profesionālu fotogrāfu ne vienmēr var sanākt tāds rezultāts kā jūs vēlaties. Tādēļ reizēm ir jāstrādā vairākas reizes ar vienu vai dažādiem fotogrāfiem. No pieredzes mācīsities un nākošreiz jau sanāks labāk. Lai veicas skaistu fotogrāfiju iegūšanā.