Saturs

Šajā rakstā es gribētu pieskarties tādai tēmai kā fotobankas. Daudziem tagad ir pieejamas digitālās fotokameras un ir sataisītas daudz bildes, ko praktiski izmanto tikai savām vajadzībām. Daudziem fotografēšana lēnām pārvēršas par dārgu hobiju un kādēļ lai nepacenstos un nemēģināt atpelnīt savus tēriņus? Uzreiz gribu brīdināt, ka ar to nevarēs īsti nopelnīt sev iztiku dzīvošanai ja neesat profesionālis šajā jomā, bet zinu daudzus, kas ar to nopelna vairākus tūkstošus Ls mēnesī. Un vēlreiz atgādinu – tā nav viegla nauda internetā, par ko visās malās var lasīt dažādas reklāmas.

Nedaudz par Latvijas fotobankām vai kur Latvijā fotogrāfi pārdod savas fotogrāfijas. Pagaidām zinu tikai:
http://www.fotobanka.lv
http://www.imagebank.lv (liekas tikai viena fotogrāfa darbi par lielu naudu un maz sakarīgu darbu, ko tiešām varētu kaut kur izmantot).
http://www.manalatvija.com

Un iespējams vēl kaut kur, bet to es nezinu. Ja zināt, tad atsūtat adresi. Nekad neesmu šādām lapām pārdevis nevienu fotogrāfiju, jo viss liekas baigi sarežģīti vai pa pazīšanos un tādēļ neko sīkāk pastāstīt nevarēšu.

Šāda tipa lapas ir ļoti daudz arī ārzemēs un viņi atlasa tikai profesionālus fotogrāfus, kur amatieri ar savām bildēm var pat nemēģināt ielīst – tā jau ir cita kategorija un maksā tur arī vairāk. Vēlāk uzskaitīšu arī pāris ārzemju lapas, kur jau kā viens no standartiem ir vismaz 6 MPix bildes. Par tādām fotobankām kā "Corbis", "Alamy" un "Getty" es arī pagaidām nerunāšu, jo tur ir jāpārdod ekskluzīvās tiesības uz bildi, bet man kaut kā gribās savas bildes jebkurā momentā atkal izmantot savām vajadzībām. Jāatzīst, ka paejot pāris gadiem, praktiski visas šādas fotobankas sākušas strādāt arī pēc "Royalty-free" shēmas. Atšķirība ir tikai tāda, ka te būs augstākas prasības un tādās fotobankās ir grūti tikt iekšā.

Tādēļ ķersimies klāt micropayment web lapām (microstock), kas sākumā iesācējiem būs pa zobam. Būs ļoti patīkami apzināties, kad kādam jūsu fotogrāfijas ir arī noderīgas un kāds par to vēl samaksā naudu. Ar ko tad šīs lapas ir tik interesantas un kādas ir kopējās iezīmes? Galvenokārt jau samaksa par bildēm parasti ir ļoti niecīga, bet pateicoties lielam pārdošanas daudzumam kļūst izdevīgi. Daudziem fotogrāfiem ir portfolio ar vairāk nekā 1000 kvalitatīvām bildēm un strādājot ar piecām šādām sistēmām nopelna ne tikai jaunam fotoaparātam, bet arī mašīnai, studijai, mājai un citām vajadzībām.

Kas ir nepieciešams? Sākumā jums jābūt pārliecinātam, ka ir vispār kādas bildes krājumā ko pārdot - komercfoto. Tiek pieņemtas bildes JPG jau pat sākot ar 2 MPix izšķirtspēju, bet viņām jābūt kvalitatīvām – bez nekādiem bojājumiem, graudiem (trokšņiem pie liela ISO) vai netīrumiem. Nekādā gadījumā nemēģiniet pārdot to ko nedrīkst pārdot, jo tad cietīsiet gan jūs, gan pircēji. Nevar pārdot bildes, kur redzama kāda reklāma, logo vai atpazīstams un populārs produkts. Neliels kopsavilkums ir apskatāms te http://www.istockphoto.com/tutorial_copyright_list.php. Tāpat nevarēs pārdot bildes ar cilvēkiem, ja viņi ir atpazīstami un nav parakstīta viņu atļauja (Model Release). Katrai fotobankai ir sava forma, bet domāju, ka pietiks, ja no fotografējamā cilvēka dabūsiet parakstītu atļauju un tad digitāli ievietosiet to parakstu katras Web lapas vajadzīgajā formā. Vairāk par šo tēmu lasiet sadaļā Model Release. Ja esat gatavs ziedot sākumā daudz laika un vēlāk saņemt papildus naudiņu gandrīz par neko nedarīšanu, tad varat sākt un reģistrēties kādā no "micropayment" fotobankām.


ShutterStock

Viens no ievērības cienīgākajiem projektiem. Šī ir diezgan progresīva lapa un galvenais, ka uz doto brīdi tur tiek pārdots visvairāk bilžu. Tas ir patiecoties divām viņu fotobankām, kur vienā tiek pārdots abonements uz noteiktu laiku un tu vari lejupielādēt katru dienu noteiktu bilžu skaitu, bet otrā vari iegādāties bildes pa vienai un attiecīgi par to samaksājot. Šīs fotobankas popularitāte aug nežēlīgā ātrumā un tā liek pabīdīties šīs jomas tirgus līderiem.

Labumi:
Apmaksa ir 0,2-0,38 USD par katru fotogrāfijas lejupielādēto reizi (atkarībā no pārdoto fotogrāfiju skaita). Tas ir salīdzinoši maz, bet kā jau teicu, tad lejupielādes ir daudz biežāk nekā citās lapās un tiek pelnīts uz apjoma. Tagad var pārdot bildi arī dārgāk tiem, kas pērk šīs bildes pa vienai (ir daudzas sadarbības lapas, piemēram, http://stocktogo.com, http://photos.spellbrand.com, http://logicalexpressions.shutterstock.com, http://namo.shutterstock.com, http://strata.shutterstock.com utt.. Ja kāds nopirks jūsu bildi pa dārgo no ShutterStock partneriem (starpniekiem), tad jūs saņemsiet 20% no pārdotās fotogrāfijas vērtības, kas statistikā parādās atsevišķi un ir daudz vairāk nekā pašā ShutterStock. Bet tas nav bieži.

ShutterStock ir iecienīts arī žurnālistu vidū, jo tur drīkst ielādēt arī reportāžas bildes bez modeļa atļaujas – tā saucamās Editorial fotogrāfijas. Bez fotogrāfijām tiek pieņemtas arī ilustrācijas un vektorgrafikas attēli, kas, starp citu, ļoti labi pārdodas.

Ir arī klientu piesaistīšanas programma, kur par katru piesaistīto pircēju jūs saņemat 20% no samaksātā, bet par katru piesaistīto fotogrāfa pārdoto attēlu saņemat 0,03USD (nevis no tā fotogrāfa honorāra, bet gan no ieekonomētās naudas, ko ShutterStock samaksātu par reklāmu.
Grūtības:
Pie reģistrācijas grūtības dažiem varētu sagādāt pases vai autovadītāja apliecības ieskenētās versijas nosūtīšana. Bildes tiek pieņemtas sākot ar 2,5 MPix izšķirtspēju.

depositphotos

Viens no jaunpienācējiem un ja godīgi, tad neesmu kārtīgi notestējis visu un cik tas būtu ienesīgs, bet labas atsauksmes dzirdētas - esot ienesīguma ziņā aiz Shutterstock, iStockphoto, Dreamstime un 123rf. Tāpat patīk salīdzinoši ērtā/vienkāršā kategoriju sistēma un salīdzinoši maz darba pie bilžu sagatavošanas Webam.

iStockphoto
Manuprāt, iStockPhoto ir vislabākā micropayment fotobanka tieši iespēju ziņā. Nevienā citā fotobankā nav tik daudz iespēju un tādēļ iStockphoto skaitās tirgus līderis šajā jomā. Tiesa viņi arī bija pirmie RF fotobiznesa ieviešanā un tādēļ tā arī pagaidām ir vislielākā micropayment fotobanka, jo ir visvairāk fotogrāfu un tāpat arī fotogrāfiju (rakstīšanas brīdī ap 360 000).

Labumi:
Fotogrāfam maksā no lejupielādētās bildes izmēra, kas ir sākot ar 0,2USD un beidzot ar kaut kādiem 75USD. Ja sasniegsiet vismaz 250 lejupielādes (video un skaņas gadījumā mazāk), tad varēsiet ar viņiem noslēgt līgumu par to, ka savas bildes ekskluzīvi pārdosiet tikai viņiem (nevienai citai fotobankai) un par to viņi jums maksās nevis 20% bet jau vairāk % no pārdotās fotogrāfijas vērtības saskaņā ar piramīdu, kas atrodama viņu mājas lapā, jeb pēc tā, cik daudz jau būsiet tajā lapā savas bildes notirgojuši. Ir arī pircēju piesaistīšanas programma, par ko attiecīgi tiek samaksāts. Var veidot savas galerijas par konkrētām tēmām, kurā visu laiku pievienot savas vai citu fotogrāfijas. Tāpat ir fotogrāfa dienasgrāmata (Blog), kur varat aprakstīt jaunākos notikumus savā dzīvē, kas saistīti ar foto. Vēl par fotogrāfijām var balsot un labākās fotogrāfijas pēc reitinga tiek pārdotas vēl labāk. Ir arī draugu adrešu grāmata – ērta padarīšana. Man patīk, ka katru fotogrāfiju vari pievilkt līdz maksimumam klāt un novērtēt tās kvalitāti. Vēl ir iespēja meklēt bildi pēc konkrētas krāsas. Vispār tik daudz iespēju un labumu nav nevienā citā fotobankā.

Grūtības:
Pie reģistrācijas būs jānoliek neliels testiņš (var būt arī viena nepareiza atbilde), bet tests ir samērā sarežģīts un tādēļ izlasiet visu ievadinformāciju, ko viņi piedāvā – galvenais ko var un ko nevar fotografēt. Otra problēma būs ielādēt 3 ļoti kvalitatīvus komercfoto, lai jūs pieņemtu fotogrāfu pulciņā. Man ar pirmo reizi neizdevās, jo biju ielādējis vienu bildi, kas apstrādāta ar Photoshop un viņi uzrakstīja, ka es esmu pārcenties. Vispār šeit tiešām sagatavojiet 3 ļoti labas bildes, jo savādāk ilgi mocīsieties, lai tiktu iekšā. Vislabākais ir palūgt novērtēt šīs fotogrāfijas kādam, kas jau ir iekšā un labu laiku tirgo savas fotogrāfijas.

DreamsTime
Manuprāt, trešā labākā. Reģistrācija līdzīgi kā citur, tikai vieglāk. Daudz vairāk brāķē bildes un saka, ka tas tikai palielināšot manu reitingu un pārdodamo bilžu skaitu (kaut kā nemanīju ;-)). Maksā vidēji labi – 0,28USD līdz kādiem 10USD par katru lejupielādi, bet tās tur ir visai reti, tādēļ arī izdevīgākas ir abas iepriekšējās lapas. Slikti ir tas, ka ilgs laiks paiet, kamēr apstiprina ielādētās fotogrāfijas. Ielāde arī kaut kāda muļķīga, bet tomēr uztur EXIF datus un ja tur jau būsiet ievadījuši nosaukumu, aprakstu un atslēgvārdus, tad tā lieta ies kā pa sviestu. Ir arī klientu piesaistes programma, kur saņemsiet 10% pusgada garumā.

Can Stock Photo
Jauna fotobanka, bet neko tur man nav izdevies pagaidām pārdot un apjomi ir salīdzinoši nelieli. Fotogrāfi saņem ap 0,25 USD par lejupielādi, kas atkarīgs no lejupielādējamās bildes izmēra. Ir arī klientu piesaistes programma, kur samaksā 0,5 USD par katru piesaistīto, kas ir vienkārši smieklīgi. Slikti ir tas, ka lēni notiek bilžu apstiprināšana. Man trīs nedēļas bija jāgaida. Tas nav visai patīkami, jo uzreiz gribas redzēt rezultātu. Tādēļ tur varat aktīvi nedarboties – iemest kādu kaudzi ar bildēm, kad sanāk laiks un tad uz kādu laiku aizmirst par viņiem.

Stock Photos, Royalty Free Stock Photography, Photo Search BigStockPhoto.com
Jauna fotobanka, kas lēnām attīstās, bet arī maz lejupielādes (vai arī manas bildes nav tam piemērotas). Bet ja jums sanāk laiks, tad pa FTP ielādējiet tur kaudzi ar bildēm, kas jau būs saliktas citās lapās un tad lēnā garā pievienot visu vajadzīgo informāciju un nosūtīt uz apstiprināšanu. Ejot gadiem šis mans ieteikums novedis pie tā, ka vairs neļauj glabāt lielu daudzumu bilžu uz šī servera bez apstrādes. Kā arī šo fotobanku pārpirka Shutterstock.

Tādejādi es iesaku darīt tā – visu salādējat iekš ShutterStock un tad lēnām lādēt arī citās lapās pārkopējot no pirmās visu nepieciešamo informāciju (aprakstu un atslēgas vārdus). ShutterStock iespējams viens dos lielāku peļņu nekā visi pārējie kopā (bez iStockphoto). Daudzi profesionāli fotogrāfi ir pārgājuši no dārgajām un ekskluzīvajām fotobankām tieši uz micropayment fotobankām, jo pārdodot fotogrāfiju daudzas reizes pa mazākām summām var iegūt lielāku peļņu. Pateicoties šim "jaunajam vilnim", jeb sauksim viņu par apvērsumu sāk atvērties šādas micropayment fotobankas kā sēnes pēc lietus. Uzskaitīšu tikai dažas no tām:

123RoyaltyFree.com
(darbojas no 2005. gada jūnija). Tur ir principiāli jauna apmaksas sistēma. Pircēji iegādājas abonementu uz noteiktu laiku, lai lejupielādētu neierobežotu daudzumu fotogrāfiju. Puse no iegūtās summas paliek fotobankai, bet otra puse fotogrāfiju autoriem. Starp fotogrāfiem šī summa tiek dalīta proporcionāli darbu skaitam, kurus lejupielādēja pircēji. Šī shēma ir principiāli jauna un nav zināms vai tas būs izdevīgi fotogrāfiem. Pēc pēdējiem aprēķiniem sanāca aptuveni 0,15 USD par vienu lejupielādi. Sarežģījumus varētu radīt izšķirtspēja, jo minimālais izmērs ir 6 MPix.

fotolia
Pavisam jauna un progresīva fotobanka. Pārstāvniecības ir ASV, Francijā, Spānijā un galvenais ofiss ir Ņujorkā. Minimālais foto izmērs 1600x1200 pikseļi. Pārdodas tikai .jpg bildes. Bildes iespējams pārdot uz dažādiem nosacījumiem, kā arī pārdot ekskluzīvas tiesības uz savu bildi. Var atļaut bildes izmantot digitālā un drukātā veidā. Drukātajā veidā bildes ir divas reizes dārgākas. Par Royalty-free bildi cenu var uzlikt no 1-100 USD, bet uz ekskluzīvām tiesībām no 100-2000 USD. Fotogrāfiem pēc pārdošanas apjoma tiek piešķirts statuss sākot ar White (zem 100 pārdotām bildēm) un beidzot ar "Diamond", kad jau pārdots vairāk nekā 1.000.000 bilžu. Jo vairāk bilžu jūs pārdodat, jo populārāks kļūstat un bilžu cenu variet noteikt augstāku. Par savām fotogrāfijām saņemsiet 25% no savas uzstādītās cenas, bet ja tā būs izvietota pārdošanā tikai viņu lapā, tad visus 50%. Vēl pie šīs summas pievienosies 2 reiz fotogrāfa reitings (vai arī pakāpē, bet vienalga daudz ;-)). Piemēram, ja esat jau sudraba members, tad aprēķins ir tāds 25%+2*3=31%. Bet ja pārdodat ekskluzīvas tiesības uz bildi, tad atmaksas summa var sasniegt līdz pat 85%. Vairāk par to lasiet šajā lapā. Reģistrācija salīdzinoši vienkārša - arī maziņš tests ar 6 jautājumiem, bet ja nepareizi atbildēsiet, tad šie paši pateiks pareizo atbildi. Pēc tam atsūtīs e-pastu un to vajadzēs apstiprināt. Bilžu ielādes sistēma no vienas puses nedaudz sarežģītāka nekā citur, toties ar visādām fīčām. Vienkāršākais laikam tur ir ielādēt bildes caur FTP un tad koriģēt pa vienai.
Gadiem ejot šī fotobanka kļuvusi par 4-to vai pat 3-o populārāko fotobanku un visai labi pārdošanas apjomi tieši no Eiropas.

Scandinavian StockPhoto
(darbojas no 2005. gada marta). Pārdod fotogrāfijas pa vienai. Fotogrāfam atlīdzība 1 EUR. Pagaidām tur nekāda nopietnā pārdošana nenotiek, jo nav pircēju. Savukārt mājas lapas īpašnieki saka, ka pie pircēju piesaistīšanas viņi pagaidām nestrādā, jo nav pietiekoši daudz portfolio (fotogrāfiju). Ievērības cienīgs moments ir tas, ka apmaksa tiek veikta ne tikai ar čeku vai PayPal palīdzību, bet arī ar naudas pārvedumu uz jūsu kontu. Jāatzīst, ka gadiem ejot nekas daudz nav mainījies, tiesa kaut kādas komerciālas aktivitātes tur ir.

Par šīm jaunajām fotobankām neko daudz pateikt nevarēšu, jo pārdošana iet ļoti švaki:

http://gimmestock.com
http://imagevortex.com – atļauj fotogrāfiem pašiem uzstādīt cenu, bet izmēri sākot ar 6 MPix
http://www.digitalstock.de – atļauj fotogrāfiem pašiem uzstādīt noteiktu cenu, bet var arī pārdot ekskluzīvās tiesības uz konkrēto fotogrāfiju par summu kādu vēlaties. Vienīgais viss būs vāciski un lietas tur iet ļoti lēnām
http://buydigitalimages.com
http://www.myloupe.com

Krievijā:
http://www.rosfoto.ru – jābūt vismaz 2500 pikseļiem pa garāko malu un ļoti kvalitatīvām bildēm.

Ja kādam interesē, tad varu iemest arī apkopotu profesionālo fotogrāfu Web lapas, bet tās, manuprāt, lēnām tiks izkonkurētas ar šīm micropayment fotobankām.


Daudzi varbūt sākumā piereģistrēsies un nesapratīs kādēļ viņu bildes nevienam nevajag. Nu mēģiniet iejusties tā pircēja ādā un iztēloties kur viņš tādu bildi varēs likt. Nedaudz pastāstīšu no savas pieredzes: parasti bildes pērk dizaineri (lielākā daļa), reklāmas cilvēki un tamlīdzīgi. Tās bildes aiziet Web lapām, brošūrām, prezentācijām, grāmatām, peļu paliktnīšiem un daudz kam citam, kur var izmantot bildes. Līdz ar to šajās bildēs ir jābūt kādai idejai vai viņai ir jābūt vienkārši skaistai. Visvairāk tiek pārdotas bildes:

- ar biznesa cilvēkiem (nepieciešama parakstīta katra cilvēka atļauja, kura seja redzama fotogrāfijā);
- objekti bez fona (balts fons). Parasti makro uzņēmumi vai tuvplāns;
- konceptfoto, piemēram, attīstība, mērķis, karjera, izglītība, panākumi, plānošana, inovācija, komunikācija, precizitāte, kontrole, stress, vienošanās, ideja, jaunumi, ziņojums, sapņi, draudzība, darbs, trakas lietas, drošība, risinājums, būt vadībā, atklāšana, virziens, piedzīvojumi, nākotne, pēdējais termiņš utt.;
- aktuālas fotogrāfijas ir arī par šādām tēmām - telekomunikācija, bizness, tirdzniecība, finanses, tieslietas, komandas darbs, finansu vai biznesa darījums, risks, ēdamais, ceļojumi, transports, fitness, sports, ģimene, māja, svētki u.c.;
- vektorgrafikas attēli un ilustrācijas;
- background, wallpaper, jeb fona attēli

Papildus var izlasīt šo un šo.

Bildēm jābūt košām, gaišām, krāsainām ar pareizu fokusu, bet nekādā gadījumā nepārcentieties apstrādājot ar Photoshop. Ja fotografējat cilvēkus, tad lai tie ir laimīgi un smaidīgi. Liela nozīme visbiežāk ir tam, kā izskatās fotogrāfijas mazā piktogramma (thumbnail), ko pircējs ierauga pirmo. Tādēļ pirms ievietojat bildi pārdošanā, mēģiniet samazināt un apskatīties vai viņa būs pievilcīga pircējiem un vai tur varēs kaut ko vispār saskatīt. Nav labi savā pārdodamo bilžu sarakstā glabāt sliktas bildes, jo tas pazeminās pārdodamo bilžu skaitu – labāk mazāk fotogrāfijas, bet kvalitatīvākas.

Liela uzmanība ir jāpievērš atslēgas vārdiem. Pēc tā pircējs meklē sev vajadzīgo bildi. Jo vairāk atslēgas vārdu, jo labāk. Parasti ierobežojums ir 50 vārdi. Tiem ir jāapraksta viss, kas redzams fotogrāfijā. Dažās fotobankās ir arī speciāla sadaļa, kur var apskatīties ne tikai populārākās fotogrāfijas, bet arī populārākie atslēgas vārdi – tas, kas visvairāk tiek meklēts. Es ieteiktu vienkārši atrast kādas pāris līdzīgas fotogrāfijas un no tām sakopēt vajadzīgos atslēgas vārdus, bet obligāti pievienojiet vismaz 25% savus atslēgas vārdus (lai atšķirtos no pārējiem). Ja strādāsiet ar vairākām fotobankām, tad ērti ir salikt visas bildes vienā mapītē un tad Excel tabuliņā savadīt visus datus – bilžu nosaukums, īss apraksts un atslēgas vārdi.

Sekojiet līdzi forumiem, kur ir speciāla sadaļa Photo Requests. Ja redzat, ka kāds meklē tieši to kas jums ir vai kaut ko līdzīgu, tad noteikti piedāvājiet. Piedalieties diskusijās, kas palielinās jūsu popularitāti. Ja ir konkursi, tad arī piedāvājiet bildes, kas ir kā bezmaksas reklāma un ja vinnēsiet, tad vispār bizness ies uz augšu ;-).

Atcerieties, ka katrā fotobankā ir savi klienti un katrā no tām var tikt pārdotas pavisam savādākas bildes. Bet viens tomēr ir kopīgs – tām jābūt reklāmas bildēm, tā lai tās var kaut kur izmantot nevis ielikt mājas albūmā.

Papildus variet izlasīt šo rakstu "Getting into the Groove".
Regulāri analizējiet labākās bildes konkrētajā lapā, piemēram, iStockphoto.

Un beigās iedošu pāris adreses uz fotogrāfu darbiem no kuriem varat mācīties (ko noteikti vajadzētu darīt), lai varētu pelnīt pāris tūkstošus mēnesī:
abu
lisegagne
matka_Wariatka
kcline
ronbloom
tyndyra – latviete, kas ar 16 bildēm nopelnījusi krietnu naudas summu ;-)
webking
kiankhoon
FANDER09
hidesy – šai pievērsiet īpašu uzmanību, jo viņa sev principā ir nopelnījusi jaunu māju. Sāka viņa 2 gadus atpakaļ ar Olympus C-750, tad pārgāja uz Canon 300D, tad Canon 1Ds Mark II, bet tagad jau fotografē ar Canon 1Ds Mark III.

Bet noteikti atrodiet savu lauciņu, kurā darboties un esiet tajā pats labākais.


Par PayPal man nācās informāciju mainīt, jo viņi beidzot ļāvuši arī latviešiem saņemt naudu - tātad reģistrējieties, saņemiet visas atļaujas un uz priekšu. Tomēr ilgu laiku naudas saņemšanai izmantoju "Moneybooker"pakalpojumus. Gandrīz katra fotobanka ir iekļāvusi šo apmaksas servisu, jo ļoti daudzi fotogrāfi no Austrumeiropas, Krievijas un citām valstīm pieprasīja šo servisu. Tādejādi arī mēs varam saņemt naudu neizejot no mājas. Pie tam šis pakalpojums sanāk lētāk nekā PayPal. Bet tomēr ja precīzi rēķina, tad iespējams ne tik izdevīgs kā čeks, jo sanāk naudas konvertācija uz EUR, tad uz LVL un pie katras konvertācijas pie viņu neizdevīgiem kursiem, jūs zaudējat naudu. Tad par pārsūtīšanu ir jāmaksā ~1,3 LVL un man Parex banka nez kādēļ vēl iekasē par naudas saņemšanu no ārzemju bankas 1,41 LVL. Kopā sanāk, ka zaudējat vairāk nekā 5Ls, bet ja summa ir palielāka, tad tas ir tā vērts, lai netērētu laiku ar čekiem. Uz konvertāciju un visādām starpniecībām pie 1000Ls beigās var sanākt, ka zaudējat ap 50Ls. Tomēr skatieties kāds jums ir Moneybooker limits, jo sākumā man liekas, ka nebija atļauts vairāk pārsūtīt nekā 300Ls. Tagad jau esmu uzticams klients, saņemu lielākas summas regulāri un arī limits ir attiecīgs lielāks. Neesmu ar citām bankām īpaši strādājis, bet cik man ir rakstījuši e-pastus, tad sapratu, ka daudzas Latvijas bankas neļauj saņemt naudu no Moneybooker. Vai arī viņi nav pareizi visu izdarījuši, jo pirms naudas saņemšanas jūsu konts tiek pārbaudīts - tiek ieskaitīta līdz 5Ls naudas summa un tur parādās kods, kas jāievada pie viņiem, lai apliecinātu, ka jūs patiešām esat šī konta īpašnieks. Tad konts ir apstiprināts un varat sūtīt lielās naudas summas. Tas tā īsumā, jo precīzi no galvas vairs neatceros pa soļiem kas tur bija jādara un iespējams kaut kas nedaudz ir mainījies, jo ir nomainīts dizains un lapas struktūra. Tātad ar Parexbanku strādā 100%, bet tiek ņemta komisijas nauda un ja kādam ir pieredzes ar citām bankām, tad dodat ziņu.

Otrs apmaksas veids, ko es izmantoju sākumā, ir naudas saņemšana ar čeku. Saņemsiet pa pastu čeku un ejat ar to uz banku, lai viņa apmaksā. Savācu informāciju par čeku apmaksu uz inkaso:

Aizkraukles Banka
Komisija: līdz 50USD - 5USD, no 50-100USD - 10USD, virs 100USD 1%, bet ne mazāk kā 25USD.

Banka Paritāte
Komisija: pie summas līdz 100USD (ieskaitot) apmaksa 40 darba dienu laikā sastāda 0, ja pareizi sapratu ;-). ja 20 darba dienas, tad 20USD un vēl pasta izdevumi un bankas komisija. Ja līdz 5000USD, tad 35USD un 20USD, bet ja virs, tad 45USD un 40USD.

Latvijas Krājbanka
Komisija: Izmaksai līdz 5000Ls - 10Ls, virs 5000Ls - 0,2%.

Lateko Banka
Komisija: līdz 50USD (40EUR) - 3EUR, virs 50USD līdz 100USD (virs 40EUR līdz 75EUR) - 7EUR, virs 100USD (75EUR) - 0,15% (min 15EUR, maks. 75EUR).

Parex Bank
Komisija: līdz 100USD ieskaitot 7EUR, bet virs 100USD - 0,2% (min 20USD).

Rietumu Banka
Komisija: 1%, bet ne mazāk kā 6Ls + kurjera izdevumi un kor.bankas komisijas maksa.

Hansabanka
Komisija: līdz 50Ls - 3,5Ls, no 51-250Ls 5Ls, no 251Ls-2500Ls - 10Ls, virs 2501Ls - 10Ls+ārzemju bankas pieprasītā komisija.

NORD/LB
Komisija: līdz 100Ls - 5Ls, virs 100Ls - 15Ls + 0,2% no summas. Tad vēl par skaidras naudas izmaksu būs jāsamaksā, ja jums nav konta šajā bankā ;-(.

Hipotēku banka
Komisija: līdz 1000Ls - 5Ls, no 1000Ls (ieskaitot) līdz 5000Ls - 10Ls, bet virs 5000Ls (ieskaitot) - 30 Ls.

HVB Bank Latvia
Nemaz nezināju, ka tāda banka arī ir Latvijā ;-)
Komisija: 0,1% min 10Ls.

SAMPO banka
Komisija: līdz 5000Ls - 15Ls, virs 5000Ls - 65Ls.

Unibanka
Pagaidām jaunajā lapā nevaru atrast informāciju.

Informācija palēnām noveco, bet nu aptuveni paši varat izskriet cauri minētajām bankām un atrast izdevīgāko variantu.


Ja jums piereģistrēšanās sagādā grūtības, tad šeit būs viens piemērs kā to dara ShutterStock sistēmā. Sākumā spiežam zem pieslēgšanās lauciņiem apakšā saiti uz "Not a Member? Sign Up to make $$$ now!". Tālāk aizpildām sekojošās ailītes:

Full Name: pilns vārds un uzvārds
Desired Username: segvārds, ar kuru pieslēgsieties un kāds parādīsies forumos vai citās aktivitātēs (nick)
Make Checks Payable To: uzvārds un vārds tam cilvēkam, kas saņems čeku. Ja pašam vēl nav 18. gadi, tad labāk rakstīt vecākus un visu pārējo arī uz vecāku vārda.
Address: adresi uz kuru šo čeku sūtīt
Address Line 2: var arī neaizpildīt. Tas ir gadījumos, ja jums ir otra adrese
City: Pilsēta
State: ASV un Kanādai tas ir štats, bet Latvijai tur var ierakstīt rajonu. Pastniekam tas neko nemainīs, bet bez tā lauciņa aizpildīšanas forma var arī nenostrādāt
Zip: pasta indekss
Email Address: e-pasta adrese (centieties neizmantot tādas e-pasta adreses kā @hotmail.com, @yahoo.com, @gmail.com)
Phone Number: telefona numurs
Coutry: no saraksta jāizvēlas Latvia vai arī valsts, kur atrodaties
Desired Password: parole, kuru lietosiet pieslēdzoties sistēmai
Enter Password Again: atkārtojiet paroli
How Did You Hear About Us?: jautājums: "kā jūs par mums uzzinājāt?" Varat uzrakstīt from friend vai kaut ko tamlīdzīgu vai arī izvēlēties no saraksta

Ja jūs nepareizi ierakstīsiet vārdu un uzvārdu, tad diez vai jums izdosies par saņemto čeku dabūt naudu. Pēc reģistrācijas jūs saņemsiet e-pastu ar apstiprinājumu un saiti, kur jūs varēsiet pieslēgties. Tās lapas pašā augšā būs paziņojums:

Notice: Before you can upload photos, and before we can review any recently uploaded photos, we need to receive a copy of your passport. Please fax a copy to (347)402-0710 or scan and email it to Šī e-pasta adrese ir aizsargāta no mēstuļu robotiem. Pārlūkprogrammai ir jābūt ieslēgtam JavaScript atbalstam, lai varētu to apskatīt. clearly labeled with your account ID.

Tas nozīmē, ka pirms ielādējat sistēmā savas fotogrāfijas, viņi vēlas saņemt pases vai autovadītāja apliecības kopiju. Es ieskenēju autovadītāja apliecību un nosūtīju uz to e-pastu (tagad prasot tikai pasi). Pagāja viena vai divas dienas un man jau bija atļauja ielādēt bildes. Jūs varat arī nofotografēt, ja nav skeneris pa rokai. Tālāk būs jāielādē uzreiz 10 ļoti labas bildes, ko vērtēs ShutterStock administrācija. Un ja vismaz 7 bildes no 10 būs pieņemamas, tad jūs esat tikuši viņu sistēmā kā pilnvērtīgs lietotājs.

Līdzīgi strādā arī pārējās lapas, un daudzās šī sistēma ir pat vienkāršāka.

Ja būsiet reģistrējušies no manas saites, tad neskaidrību gadījumā rakstiet e-pastu un es mēģināšu palīdzēt atbildēt uz neskaidriem jautājumiem, jo man dēļ šī joka ir svarīgi, lai arī jūsu bizness ietu uz augšu un jūs vairāk pārdodat.


Ja esat nolēmuši, ka fotografēsiet arī cilvēkus, tad svarīgi ir saņemt no fotogrāfijā redzamajiem cilvēkiem atļauju. Dažās fotobankās neļauj publicēt pat tādas bildes kur stāv goda sardze vai kāds vīrs tālumā, kas nodarbojas ar arheoloģiskiem izrakumiem vai vienkārši tālumā esošie tūristi (man konkrēti tā ir bijis). Līdz ar to ir nepieciešama speciāla atļauja, kur šis redzamais un reizēm pat neatpazīstamais cilvēks nodod fotogrāfam visas tiesības izmantot fotogrāfiju, tai skaitā arī pārdot to caur fotobankām. Katrā atsevišķā fotobankā ir pieejama forma Model Release, bet ja esat nolēmuši darboties ar vairākām aģentūrām, tad it kā būs nepieciešams aizpildīt neskaitāmas formas. Tas nav īpaši ērti un ir diezgan darbietilpīgi prasīt modelim parakstīt katru eksemplāru. Bet izrādās var izmantot vienu kopēju Model Release, ko pieņem gandrīz visās fotobankās. Zilo tekstu pārrakstiet ar saviem datiem, bet ja izmantojat savās fotogrāfijās nepilngadīgos, tad jāaizpilda arī tas, kas ir ar zaļu. Un ja fotografējamais modelis ir kails, tad nepieciešams aizpildīt to, kas ir sarkans. Pierakstiet vēl lauciņus Shoot Date un Shoot Description (pēc pēdējām istock prasībām). Manuprāt, viss ļoti vienkārši un saprotami. Tad, kad viss ir aizpildīts un parakstīts, tad šo lapu ieskenējam un kā jpg bildi pievienojam kur prasīta modeļu relīze.


Micropayment
Tas vārds tiek lietots žargonā par ļoti maziem honorāriem no pārdošanas – pašreizējās royalty-free fotobankās (0,1 - 10USD). Honorārs ir tik maziņš tādēļ, ka šajās fotobankās bildes tiek pārdotas par ļoti smieklīgām cenām – 1 - 30 USD. Līdz ar to rodas lielāks pieprasījums pēc lētām bildēm (var vairāk atļauties) un arī mazām kompānijām izdevīgāk ir samaksāt nevis zīmēt/fotografēt pašām vajadzīgos attēlus, kas noved pie tā, ka attiecīgās bildes tiek pārdotas regulāri nesot pastāvīgus ienākumus un fotogrāfiem tas arī ir izdevīgi. Bez tam šādās fotobankās tiek pieņemti fotoattēli sākot ar 2 MPix izšķirtspēju, bet lielās right-managet kompānijas strādā tikai ar profesionāļiem un izšķirtspēju ne mazāku par 6 MPix.

Royalty-free
Ja piekritīsiet uz šādiem noteikumiem, tad jūs nevienam neatdosiet savas ekskluzīvās tiesības uz fotogrāfiju to pārdodot. Tas nozīmē, ka tā visu laiku būs jūsu īpašums un to varēs pārdot tik daudz reizes cik vien jūs gribēsiet. Un galvenais, ka vienlaicīgi vienu un to pašu bildi var pārdot vairākām fotobankām uzreiz. Dažās fotobankās ir iespējams speciāli atķeksēt un norādīt summu par kuru jūs pārdotu ekskluzīvās tiesības uz šo bildi. Ja pircējs ir nopircis fotogrāfiju uz royalty-free nosacījumiem, tad viņš šo bildi nevar tālāk pārdot. Principā viņš tik un tā šo bildi pārdod tālāk, bet jau savā produktā, kur ir jābūt vismaz 75% viņa pievienotās vērtības.

Microstock
Termins radies no Micropayment un no photo stock, radot jaunu terminu, mazo honorāru foto biznesa apzīmēšanai. Parasti ar šo terminu apzīmē Web lapas, kuras nodarbojas ar šo mazo honorāru fotogrāfiju pārdošanu.

Pievienošu vēl kādu, ja kaut kas nav skaidrs.

Materiāls tapis savu 2 mēnešu pētījumu rezultātā apkopojot daudzus interneta resursus un tādēļ pārpublicēšana bez atsauces vai izmaiņas tekstā un tad pārpublicēšana nav atļauta.