Brigite Valdaha  no sērijas: meklējot sarkano – realitātes injekcijas  Berlīne 2006 2008. gada maijs ir O!Vācija - Vācijas kultūras mēnesis Latvijā. Tam par godu Gētes institūtā Rīgā tiek rīkota fotoizstāde "portrets:berlīne".Oficiāli, personiski un intīmi – Berlīni redz un iemūžina attēlos. Izstādes atklāšana: otrdien, 6.05.2008. / 18:00
Gētes institūtā Rīgā, Torņa ielā 1.

Neviena cita pilsēta nav piedzīvojusi tik radikālas izmaiņas kopš 1989./90. gadu politiski – sabiedriskajām pārmaiņām kā Berlīne, bijusī frontes pilsēta starp Austrumiem un Rietumiem. Turklāt šīs pārmaiņas skāra ne tikai pilsētas arhitektonisko veidolu, bet vienlīdz lielā mērā aptvēra arī pilsētas politisko un garīgo sfēru. Šīs norises palīdzēja izveidoties Berlīnei par starptautisku mākslas scēnu, kurai līdzīgu jāpameklē.

Izstādē "Portrets. Berlīne" 13 mākslinieki mēģina savos foto un video darbos notvert un saglabāt šos pārmaiņu procesus. Tādā veidā mākslinieku redzeslaukā nonāk cilvēki savas urbānās apkārtnes kontekstā. Veidi, kādā mākslinieki tuvojās pilsētai un tās atšķirīgajām sejām, bija dažādi. Darbos redzamas gan pilsētas ārējās izmaiņas, ko raksturo arhitektūra, gan atklājas cilvēki savās personīgajās pārmaiņās, kas fiksētas uz pilsētas fona.

Izstādes dalībnieki:

Stefānija Birkle - Daniela Komani - Nīna Fišere / Maroan El Sani - Olivers Godovs – Armīns Hēberle - Franks Hilsbēmers – Gerhards Kasners – Jenss Lībhens – Vībke Lēpere – Kristians Rotmans - Mariana Vasileva –Brigite Valdaha.

Izstādes atklāšanā piedalīsies Helmuta Ņūtona fonda direktors Matiass Harders.Izstādes atklāšanas laikā būs iespējams iepazīties ar vēl vairākiem izstādes darbu autoriem.

Izstāde tapusi sadarbībā ar Allianz-Kulturstiftung.

Izstādes laiks: 6.05. – 21.06.2008., pirmdien - piektdien: 9:00 – 20:00, sestdien: 9:00 – 15:30

Ieeja - bezmaksas.

Drīz būs apritējuši 20 gadi, kopš kritis Berlīnes mūris – simboliski koncentrētā demarkācijas līnija starp Austrumiem un Rietumiem kādreizējā frontes pilsētā. Kopš atkalapvienošanās Berlīne piedzīvojusi radikālas pārmaiņas. Mainījās teju visa sabiedriskā struktūra, kā rezultātā radās politiski, garīgi un arhitektoniski pārveidota pilsēta. Mākslinieki un galeristi no visas pasaules apdzīvojuši neskaitāmus fabriku stāvus, jo īpaši pilsētas austrumu daļā, un pārvērš Berlīni par milzīgu laikmetīgās mākslas produkcijas un izplatīšanas centru, kam grūti atrast līdzinieku. Daudzi fotogrāfi vērojuši, dokumentējuši un vizuāli līdzveidojuši šo pārmaiņu procesu.

Izstādē apkopotie darbi fokusējas uz cilvēkiem un viņu (apkārtnes) telpām. Olivers Godovs meklē pēdas, ko pilsētas interjeros, laika gaitā nemainīgos, utopiskos mājokļos, pilnos ar Beketa absurditāti, atstājis ātri pārejošais. Arī Štefānija Birkle savos fasāžu fragmentu uzņēmumos rāda reducētas teju vai dekoratīvas situācijas ap Potsdamas laukumu, kas deviņdesmitajos gados bija Eiropas lielākais būvlaukums. Franks Hilsbēmers arhitektoniskas struktūras atrod aiz pilsētas arhitektonikas fasādēm, piemēram, bijušajā Šinkela Būvniecības akadēmijā, kuras lielāko daļu vēl aizvien veido vien sastatnes, ko sedz pārklājs ar fasādes zīmējumu, un kas atrodas iepretī vecajai pilsētas pilij, respektīvi, nojaukšanas procesā esošajai Republikas pilij.

Šo kādreizējo Republikas pili, sabrukušās VDR reprezentācijas celtni, savā videodarbā tematizē Nina Fišere un Maroans El Sani nojaukšanas darbu laikā paralēli filmējot ēkas iekšpusi un skatu uz urbāno ēkas apkārtni caur netīru loga rūti.

Jenss Lībhens savos darbos, kas ierindojami pa vidu starp dokumentālo un konceptuālo fotogrāfiju, interesējas par globāli relevantu tēmu un to interpretāciju fotogrāfisko atspoguļojamību, šajā gadījumā par lidostas norobežošanu no tās tuvākās apkārtnes. Savā darbu grupā "Port A" fotogrāfs ilustratīvi attēlo situācijas risinājumu veidus trijās Berlīnes lidostās un šo ilglaicīgi koncipēto projektu vēlāk papildinās arī citas starptautiskā transfēra vietas. Arī Armīna Hēberles darbos parādās lidostas: viņš valsts vizītes un citus oficiālus pasākumus rāda fotogrāfijās ar ilgu eksponēšanas laiku. Protagonisti, par kuriem patiesībā tiek stāstīts, ilgajā izgaismošanas laikā ir pagaisuši no attēla.

Tādu pilsētu kā Berlīne – kas pa šo laiku jau atkal kļuvusi par mītu – reprezentē ne tikai tās celtnes vai politika, bet arī cilvēki, kas tajā dzīvo un strādā. Vībke Lēpere un Mariana Vasileva tematizē ļoti personiskas, pat intīmas bērnības tēmas par dzīvošanu Berlīnē un tuvināšanos tai. Loeperes darbā „Moll 31” tiek pretstatītas fotogrāfes dzīvojamās mājas fotoattēli īsi pirms ēkas nojaukšanas un tās pašas vietas fotouzņēmumi, kas tapuši mākslinieces bērnībā. Savukārt Vasilevas videodarbs atklāj ļoti personisku Berlīnes un Ņujorkas redzējumu, kas tapis pēc fotogrāfes pārcelšanās no Sofijas uz Vācijas galvaspilsētu. Ļoti personiska ir arī Berlīnē dzīvojošās itāļu fotogrāfes Danielas Komani melnbaltā fotosērija "Laimīga laulība", kurā māksliniece pārņem gan vīrišķo, gan sievišķo pusi.

Gerhards Kasners kā oficiālais Berlīnes starptautiskā kinofestivāla fotogrāfs lūkojas sejā ārzemju aktieriem un režisoriem, kas viesojas festivālā. Kristians Rotmans fotogrāfiju sērijā "you and me", kas top visos kontinentos un arī viņa dzīvesvietas pilsētā Berlīnē, apvieno vienu atmosfērisku, abstraktu urbānās dzīves uzņēmumu ar kāda cilvēka portretu, kas savukārt kamerā tur vienu fotogrāfa portretu, no kuriem daži ir arī uz Berlīnes ievērojamo apskates objektu fona. Savukārt Brigite Valdaha sniedz atšķirīgu redzējumu uz abu sfēru – vietas un cilvēki Berlīnē – starptelpu: vēsturiskas ēkas tukšos bēniņos savdabīgi sagrupēti ikdienišķi priekšmeti, uz šī fona divās lomās darbojas Berlīnes aktrise Fricija Hāberlanda, atveidojot meiteni kleitiņā, no kuras izaugusi, un pieaugušu sievieti, uz sienām fragmenti no Ingeborgas Bahmanes romāna "Malina"; veidojas sirreāla, klaustrofobiska ainava.

Matiass Harders, kurators, Helmūta Ņūtona fonds, Berlīne

Antra Balode

Kultūras nodaļa

GĒTES INSTITŪTS RĪGĀ
Torņa iela 1, (ieeja no Klostera ielas)
Rīga, LV 1050
Tel: 6750 8200, Fax: 6732 3999

Brigite Valdaha  no sērijas: meklējot sarkano – realitātes injekcijas  Berlīne 2006