Vizuālās kultūras "mazā forma" - pastkarte - pagaidām atradusies ārpus mākslas zinātnieku izpētes uzmanības loka. Tomēr jāatceras, ka pastkartes visu 20. gadsimtu vienlaikus bija ne vien ļoti būtiska un populāra sabiedrības komunikācijas forma, bet arī tās morālo un estētisko vērtību, noteikta dzīves stila veidotāja un atspoguļotāja.
Latvijā starpkaru periodā plaši tika izmantotas gan vācu, franču un itāļu kompāniju ražotās pastkartes, gan vietējo darbnīcu produkcija, kas liecina par to, ka "vecajā Eiropā" dominējošais bezrūpīga, daudzveidīgām dzīves baudām un izpriecām atvērtais pilsētnieku dzīves stils sekmīgi tika kopēts vai radoši "adaptēts" atbilstoši vietējā tirgus prasībām pēc mērenāka un patriarhālās tradīcijās balstīta dzīves modeļa. Par šo divu dažādu dzīves stilu vienlaicīgu eksistenci liecina arī pastkaršu vizuālais noformējums. Ārzemju pastkartes ar tiem tik raksturīgo pārbagāto krāsainību un izsmalcināto dekorativitāti ir lieliski Art Deco stila paraugi. Turpretī Latvijā ražotām pastkartēm piemīt savdabīgs "tautiskais stils", kas izraisa simpātijas ar savu dabisko sirsnību un naivumu.
Lektore Mag. art. Irēna Bužinska pievērsusies pastkaršu attīstības vēsturei, pētot mākslinieku radošos eksperimentus fotogrāfijā. Laikā no 2006. līdz 2010. gadam žurnālā "Foto Kvartāls" publicējusi vairākus rakstus par mākslinieku-fotogrāfu darbību, kā arī fotoatklātņu attīstību 20. gadsimtā Latvijā.
Irēnas Bužinskas lekcija par pastkartēm
Ceturtdien, 14. aprīlī, plkst. 18.00 Romana Sutas un Aleksandras Beļcovas muzejs (Elizabetes ielā 57a, dz. 26, Rīgā) aicina visus interesentus uz mākslas zinātnieces Irēnas Bužinskas lekciju "Līksmot, ciest un sapņot. Dzīves stila modelis 20. gs. 20.-30. gadu pastkartēs".