Galvaspilsētas zemes un gaisa ceļu un masu saziņas līdzekļu bloķēšana Augusta puča sākuma fāzē, tam sekojošās stihiskās barikāžu veidošanas akcijas un izšķirīgā neatkarības pasludināšana apvērsuma noslēgumā. "Omoniešu" aiziešana no radio mājas, Molotova - Rībentropa pakta masu atceres mītiņi 1991. gada 23. augustā un Ļeņina pieminekļa nogāšana. Tie ir centrālie motīvi, kurus kāds šķietami nejaušs tūrists, tolaik Fachhochschule Bielefeld fotogrāfijas students Martins Fejērs iemūžināja savā fotoreportāžā. Viena no fotofilmām ar lidmašīnu tika nogādāta žurnālam Spiegel un dažas fotogrāfijas tika publicētas jau nākamajā izdevumā. Tomēr daudzas no reportāžas fotogrāfijām neuzņēmās publicēt neviens no lielajiem Rietumeiropas preses izdevumiem un tās nav tikušas publicētas vēl aizvien. M. Fejēram augusta notikumu fotogrāfiju cikls ne tikai pavēra durvis uz fotožurnālista karjeru, bet arī ļāva saskarties ar tālaika Rietumu preses nerakstītajiem politkorektuma likumiem, kuru intrigu izstāde sola atklāt. Šodien M. Fejērs ir ievērojams fotožurnālists, kura pārstāvētā aģentūra EST&OST specializējas Centrāleiropas un Austrumeiropas sociālo realitāšu dokumentēšanā. Aģentūras darbi tiek publicēti tādos lielos laikrakstos un žurnālos kā L'Express, Le Figaro Magazine, Le Point, Le Monde, Der Spiegel, Stern, Die Welt, Frankfurter Allgemeine Zeitung, taz, Neue Zürcher Zeitung, Tages-Anzeiger, Profil, Der Standard, Dagens Nyheter, NRC Handelsblad, The New York Times, Newsweek.

Izstādē apkopoti 1991. gada augusta notikumu cikla 27 fotodarbi, no kuriem puse ir krāsu diapozitīvu fotogrāfijas, kas pagājušā gadsimta deviņdesmito gadu sākuma Austrumeiropas profesionālās fotožurnālistikas kontekstā ir salīdzinoši liels retums. Izstādes saturiski emocionālo kulmināciju veido fotogrāfiju sērija, kuru M. Fejērs, kā (mums) līdz šim vienīgais zināmais ārvalstu fotožurnālists, uzņēma naktī no 24. uz 25. augustu, vispilnīgāk dokumentējot nakts garumā ieilgušo Ļeņina pieminekļa noņemšanas procesu. Fotociklu noslēdz vienlīdz mākslinieciski augstvērtīgs un semantiski daudznozīmīgs attēls no Ļeņina pieminekļa kādreizējās vietas tagadējā Brīvības bulvārī, kur jau nolīdzināto un uzirdināto augsni bijušā pieminekļa postamenta vietā akcentē sarkanu neļķu pušķis kā atgādinājums par totalitārajai pagātnei piemītošo inerci. Šim jautājumam jākļūst par M. Fejēra retrospektīvās jubilejas izstādes diskusiju izejas punktu.

M. Fejērs būs izstādes atklāšanas viesis. Izstādes atklāšanas pasākums tiks veidots publiskas sarunas formā, uzaicinot piedalīties zināmus Atmodas laika darbiniekus, daži no kuriem arī atpazīstami M. Fejēra fotogrāfiju ciklā. Sarunu vadīs Aivars Berķis, piedalīsies Normunds Beļskis un Ojārs Rubenis. Izstādi papildinās 2009. gadā veidotā intervija ar fotožurnālistu, kurš nu jau ilgāk nekā 15 gadus līdztekus savai Vācijas pilsonībai ir pieņēmis arī savas mātes etniskās dzimtenes - Latvijas pilsonību, kā arī filmas „Septiņas dienas augustā", režisors Romualds Pipars, seansi noteiktos laikos.

Sadarbībā ar fotoaģentūru EST&OST.

Sakām lielu paldies par atbalstu un konsultācijām projekta tapšanas laikā 1991. gada barikāžu muzejam un īpaši Raivim Sīmansonam!

Izstādes laiks Goethe-Institut Riga:
O8.09. - 11.10.2011.: Pi-Pkt: 09:00-20:00; Se: 09:00-15:30
http://estost.de
www.barikades.lv/lv/Muzejs/
www.21augusts.lv