Pēdējā laikā bieži izskan viedokļi par nepieciešamību radīt fotogrāfijas tirgu. Tiek rakstīti daudz dažādi raksti un intervijas interneta resursos un drukātajos mēdijos. 2011.gads ir uzsācies ar intensīvu foto izstāžu eksponēšanu. Sasniedzot teju "pandēmijas" apjomus. Tomēr, fotogrāfijas tirgus kā neveidojas tā neveidojas.

Vēl 1908.gadā vienā no pašizdotā mēnešraksta numuriem, Martiņš Buclers raksta: "Pie mums joprojām spriež par to vai fotogrāfija ir māksla vai nē, kas citviet sen vairs nav apspriežams jautājums!". Ir pagājuši jau vairāk kā 100.gadi, un pie mums joprojām spriež par to pašu jautājumu.

Aleksandrs Sļuserevs 2009P.Browne (Mākslas zinātniece no Grieķijas) raksts par E.Spuri un A.Sļusarevu. Šo referātu viņa nolasīja seminārā "E.Spura ceļš" Ogrē, 2010. gada 27. novembrī. Seminārs bija veltīts E.Spura un A. Sļusareva radošajai sadarbībai. Tagad, kad A.Sļusareva izstāde ir atklāta Mākslas muzejā.

Šis referāts ir veltīts latviešu fotogrāfam Egonam Spurim (1931-1990) un krievu fotogrāfam Aleksandram Sļusarevam (1944-2010).  Uzmanība ir vērsta kā viņi savos darbos rāda jauna veida utopismu un mākslas formu, kas aptver dzimtenes formālisma, estētiskas un subjektivitātas jēgpilnu fotogrāfiju. Es apskatu Spura darbos ietvertā dzenbudisma (Zen philosophy) pārdomas un pašanalīzi, krievu rakstnieka Mihaila Bakhtin jēdzienus attiecībā uz dialogiem un vācu filozofa Ernst Bloch priekšstatus par Vēl-Ne apzināto un subjektīvi dokumentēto kultūras mantojumu fotogrāfijā. Es apskatu Sļusareva darbu, kura pamatā ir gaidas/paredzējums/nojauta, būtība, pārdomas, dialogi un Bloha kultūras mantojums. Šie divi fotogrāfi rada precedentu Fotogrāfijai kā tēlotājmākslas veidam Latvijā un Krievijā. Šajā referātā uzsveru, ka šis laika periods Fotogrāfijā ir pelnījis lielāku uzmanību, un turpmākus pētījumus, lai šie divi autori būtu pelnījuši savu vietu pasaules fotorgāfijas vēsturē. Es vēlētos pateikties Vitautam Mihalovskim, kas uzaicināja mani šeit runāt, kā arī pateicība Intai Rukai, Andrejam Grantam, Mārtiņam Zelmenim un Maksimam Sļusarevam par sniegto papildus informāciju.

Canon objektīvu salīdzinājumsNevienam nav noslēpums, ka vislielākā nozīme attēlu veidošanā ir tieši objektīvam, nevis pašam fotoaparātam. Attiecīgi objektīvu izvēlei jāpieiet īpaši rūpīgi. Šis raksts jūs neiepazīstinās ar fotografēšanas žanriem un to, kuru objektīvu tad attiecīgi izvēlēties, piemēram, dabai, portretam, sportam un tamlīdzīgi. Tādu rakstu ir daudz un paši varat to atrast internetā. Raksts vairāk būs par attēla kvalitāti un tehniskiem aspektiem.

Jau rakstījām par objektīvu izvēli Canon fotoaparātu lietotājiem, kā arī nedaudz par Pentax objektīviem, toties pārējiem sanāk visai grūti izvēlēties sev piemērotāko, it īpaši, ja ir vēl trešie ražotāji (Sigma, Tamron, Tokina, Zeiss utml.). Sāksim ar vienkāršāko - neapstrīdamiem fizikas likumiem. Tātad optiku nepiemānīsi un praktiski vienmēr fiksēta attāluma objektīvi optiski būs labāki par maināma fokusa attāluma (zoom) objektīviem. Īsumā par to angliski var lasīt te.

Šis jautājums pie fotogrāfiem atgriežas ik pa laikam, jo fotografēšana nav lēts prieks. Tādēļ daudzi jūt, ka viņu fotogrāfijas ir pietiekami labas, lai ar to pelnītu naudu un mēģina to realizēt dažādos veidos. Šoreiz apskatīsim tikai dažus variantus īsumā, lai būtu iespēja pašiem tālāk pētīt, analizēt un pieņemt sev vēlamos variantus. Jāatgādina, ka nekur nauda no gaisa nekrīt un jebkurā variantā ir cītīgi jāstrādā. Nav noslēpums, ka mūsdienās gandrīz katram jau ir fotoaparāts, bet ar fotogrāfijām un savu fotografēšanas prasmi nopelna tikai nedaudzi. Varbūt ir laiks padomāt kā pievienoties šiem nedaudzajiem?

Pievienojamies Nikon test pilotam Zigismundam Zālmanim trasē uz autorallija pasākuma meistarklasi.

Autosporta un it īpaši rallija fotografēšana ir nākusi modē. Sacenību laikā trases malā redzam daudz fotogrāfu, tie ir gan profesionāļi,gan parasti foto amatieri. Vienīgā atšķirība ir tā,ka profesionālie fotogrāfi ir akreditēti šim pasākumam, viņiem ir atšķirīgas foto vestes ar numuriem. Viņi ir apdrošināti un devuši parakstu, ka ievēros visus drošības noteikumus, tādēļ viņi var brīvi atrasties tuvu trasei. Amatieriem šis prieks ir liegts, bet tādēļ nevajag nokārt galvas, arī labas rallija fotogrāfijas var iegūt no skatītājiem paredzamajām vietām.

ķivere fotografēšanaiTāpat kā salātu mazgāšana ir (bija) mīts :) - tad arī izpletņlēkšanas fotografēšanā un priekšstatos par to ir savi mīti, tādēļ, lai tos kliedētu, uzsāku ierakstu sēriju, kurā nedaudz detalizētāk apstāstīšu foto/video operatora darbu/tehniku/īpatnības krītot no 4km augstuma ar vidējo ātrumu 200 km/h!

Biežāk dzirdēto mītisko jautājumu un uzskatu tops:

1) Viss brīvā kritiena laikā notiekošais tiek fotografēts no lidmašīnas!?
2) Viss brīvā kritiena laikā notiekošais tiek fotografēts no zemes!?
3) Attēli ir video stopkadri?!

Atbilde uz visiem šiem jautājumiem ir NĒ! :)

Zemāk detalizētāk izklāsts par vēsturi, par pirmajām gaitām, nedaudz arī par tehniku niansēm un pāris attēlu, lai redzētu kā izskatās operatora darbs no malas.

Ir vairāku veidu matricas:

1) Bayer - lētākais un populārākais matricas veids, tiek izmantots populārākajās plaša patēriņa kamerās;

2) Foveon X3 - atšķirībā no Bayer, tiek izmantots sensors, kurš veidots vertikāli trīs slāņos, kuros, katrs slānis "noķer" savu krāsu (sīkāka informācija - http://en.wikipedia.org/wiki/Foveon_X3_sensor) , tiek izmantots Sigma fotoaparātos;

3) 3CCD - dārgākais, bet pats precīzākais matricas veids, katram pikselim ir sava prizma, kas ienākošo gaismu sadala trīs dažādos krāsu spektros un novirza uz savu krāsas sensoru (sīkāka informācija - http://en.wikipedia.org/wiki/3CCD), galvenokārt, tiek izmantots videokamerās, ja Bayer veic krāsu aprēķinu digitāli, tad šim matricas veidam, krāsu iegūšana notiek optiski, t.i. tā kā ir dzīvē.

Daudziem šķiet nav skaidrs, ka reklamēt savus fotopakalpojumus nav iespējams visās vietās. Pat arī ja to tikai plānojat darīt - izveidot savu portfolio, komercfotogrāfiju glabāšanu uz servera utt., tad pirmais, ko ir jāizdara, tad ir jāizlasa noteikumi.

Heh, nesen ieliku ebay pārdošanā savu canon 50d ar sigmu 17-80 f2.8 ar filtru, somu, divām bačām, un cf8gb, viss bija lietots aptuveni divas nedēļas, bet sanāca tā, ka jāpārdod, cenu uzliku 780poundi. Pēc 10minūtēm ienāku, ir pārdots. Uz meilu atnākusi vēstule, dear pircējs jūsu prece ir pārdota un klāt pievienota vēstulīte no pircēja. " Sveiki, nopirku jūsu fotoaparātu kā dāvanu savam vīram, viņš strādā interpolā kā reportieris, bet pašlaik atrodas Nigeria, tāpēc jautāju vai būtu iespējams viņam nosutīt aparātu uz Nigeriu, jo viņam drīz ir dzimšanas diena un vēlos sagādāt pārsteigumu. Pievienoju 70 funtus par piegādi"... Nu ok, aizeju uz pastu uzjautāju cik tas maksās un vai ir iespējams. Šie man atbild jā viss okej, nes tik šurp.

Imants Urtāns Red Marine20.maijā tika paziņoti iesniegto darbu rezultāti vienā no lielākajiem pasaules fotokonkursiem "Trierenberg Super Circuit 2010". Fotokonkurss notiek jau 17 reizi Austrijas pilsētā Lincā ar FIAP (Starptautiskā fotomākslas federācija) un PSA  (Amerikas fotogrāfu asociācija) patronāžu. Konkursa noteikumi paredz iesniegt darbus 18 tēmās. To vērtēšanai žūrijā tiek piesaistīti vairāki neatkarīgie eksperti.  Ievērojot lielo dalībnieku skaitu un daudzās tēmas,  ir visai izvērsta dažāda līmeņa apbalvojumu sistēma. Tiek noteikts uzvarētājs, kas saņem kausu un 5000 EUR naudas prēmiju (līdz 2005.gadam Hasselblad filmu kameras), tiek noteikti FIAP un PSA zelta medaļu ieguvēji, kā arī zelta, sudraba un bronzas medaļu, mazāku naudas prēmiju ieguvēji pa tēmām un kategorijām (atsevišķi digitālie faili un slaidi, un fotogrāfijas papīra formātā). Atsevišķi tiek apbalvoti labākie fotoklubi. Katrs dalībnieks saņem augstas kvalitātes albūmu ar 256 lapām, kurā ir vairāk kā 1000 labākajās konkursa fotogrāfijas. Turpinājumā tiek organizētas konkursa darbu izstādes un slaidšovi, un nobeigumā ir paredzēts grandiozs noslēguma pasākums ar uzvarētāju apbalvošanu.