Šoreiz nav nepieciešami komentāri, jo visu amerikāņu fotogrāfs Lorenz Holder pārādījis ļoti saprotamā veidā.

Tapusi jau kāda 3-ā versija FOTO terminu vārdnīcai (ENG-LAT tulkojums) un beidzot izdomāju nopublicēt pagaidu versiju, jo pārāk traki tiek internetā bojāta latviešu valoda. Vēlāk iespējams sanāks lietojamāku versiju uztaisīt. Lūgums sūtīt papildinājumus un labojumus pagaidām uz e-pastu Šī e-pasta adrese ir aizsargāta no mēstuļu robotiem. Pārlūkprogrammai ir jābūt ieslēgtam JavaScript atbalstam, lai varētu to apskatīt., vai izmantojot te Web lapā kontaktformu. Šajā vārdnīcā nav iekļauti elementārie vārdi (starptautiskie), kuri nerada kļūdainas tulkojuma versijas.
* - ar zvaigznītēm atzīmētie termini ir "pagaidu" versijas, jo nevar izdomāt korektāku tulkojumu un variet iesūtīt savas versijas tulkojumam.
Dažiem terminiem ir oficiālais LZA Terminoloģijas komisijas tulkojums, bet tos nevar pielietot fotogrāfijā, piemēram, "Burst mode" ir sprādzienrežīms. Tā kā fotogrāfijā to saprot savādāk, tad vietām tiek izmantoti paskaidrojošie teksti, kas nav gluži īss tulkojums un nav LZA Terminoloģijas komisijas apstiprinātā versija. LZA Terminoloģijas komisijā nestrādā fotogrāfi un tādēļ arī no šīs iestādes ienāk kaut kādi brīnumaini jaunvārdi, kurus nelieto fotogrāfi.

A

Aperture – diafragma (vēsturiski tika saukta arī par blendi vācu valodas ietekmē)

Artifacts – attēla kropļojumi*

Autofocus Lag – autofokusa aizture

B

Barrel distortion – mucveida deformācija

Barn doors - aizvirtņi

Bokeh – bokē

Bounced flash – atstarotā zibspuldzes gaisma

Bulb exposure – rokas ekspozīcija*

Burst mode – secīgu attēlu uzņemšanas režīms

C

Central shutter – centrālais slēdzis

Chromatic aberration – hromatiskā novirze

Color Space – krāsu telpa

Complex distortion - nevienmērīgā deformācija

Continuous autofocus – nepārtrauktais autofokuss

Continuous shooting – nepārtrauktā fotografēšana

Crop – kadrējuma koeficients

D

Depth of Field (DoF) – asuma dziļums vai reizēm fokusa dziļums

Digital single-lens reflex camera (DSLR) – digitālā spoguļkamera

Diaphragm blades – diafragmas lapiņas

Diaphragm (Leaf vai Central) shutter – centrālais slēdzis, reizēm saukts behind the lens shutter

Diffuser – izkliedētājs

Distortion – deformācija

Dots per inch (DPI) – punkti collā

Dynamic range – dinamiskais diapazons

E

Exposure – ekspozīcija

Exposure lock – ekspozīcijas fiksēšana

Exposure time – ekspozīcijas laiks (arī shutter speed)

Extender - konvertors

F

F-number – diafragmas skaitlis

Field curvature - lauka ieliekums

Film grain – filmas grauds

Film speed – filmas jutības indekss (ISO)

Firmware - aparātprogrammatūra

Fisheye – zivsacs

Flash - zibspuldze

Focal length – fokusa attālums

Focal plane – fokālā plakne

Focal-plane shutter (FPS) – fokālās plaknes slēdzis

Full frame – pilnkadra

G

Ghosting- māņattēls vai dubultošanās

Graduated - graduētie

Grain - grauds

H

Hot shoe – zibspuldzes pēda

I

Image ratio – malu attiecība

J

K

L

Lag time – aizture

Leaf shutter – centrālais slēdzis

Lens – objektīvs (atsevišķos gadījumos lēca)

Lens coating - dzidrinājums

Lens cup – objektīva vāciņš

Lens hood – saules blende

Lens mount – objektīva stiprinājums

Light meter - eksponometrs

Live view – tiešskates režīms

Long-focus lens – garfokusa objektīvs

Low pass filter - garo gaismas viļņu filtrs

M

Macro – makro

Manual exposure - rokas uzstādījuma ekspozīcija

Matte focusing screen – fokusēšanas matstikls

Metering mode – mērīšanas režīms

Mirror Lens - spoguļobjektīvs

Moiré – muārs

Monopod – vienkājis

Mount - bajonete

Multicoating - daudzslāņu dzidrinājums

Multiple exposure – daudzkārtējā ekspozīcija

Mustache distortion – nevienmērīgā deformācija

N

Noise - troksnis

O

Otical element - optiskais elements (lēca, pentaprizma, filtrs u.c.)

P

Perspective control lens – perspektīvas kontroles objektīvs

Photogramm - fotogramma

Photographic emulsion - emulsija

Pincushion distortion – spilvenveida deformācija

Pinhole – adatas cauruma

Push processing (vai uprating) – filmas forsēšana

R

Reflector – atstarotājs

Reflex lens - spoguļobjektīvs

Resolution – izšķirtspēja

Reversal film - diapozitīvi

S

Self-timer – laika slēdzis

Shutter – slēdzis

Shutter Release Lag - Slēdža aizture

Shutter speed – slēdža ātrums (arī exposure time)

Single-lens reflex camera, SLR - spoguļkamera

Slide film – diapozitīva filmiņa

Softbox – mīkstā gaismas kaste

Spherical aberration - sfēriskā novirze

T

Telephoto lens – teleobjektīvs

Tilt-shift lens – nobīdāms objektīvs

Timelapse – laika paātrinājums

Tonal Range – tonālais diapazons

Trigger- palaidējs

Tripod – trijkājis

Twin lens reflex (TLR) – divobjektīvu spoguļkamera

U

V

Viewfinder – skatu meklētājs

Vignetting – vinjetēšana

W

Wide-angle lens – platleņķa objektīvs

Z

Zoom – tālummaiņa, attēla mērogošana

Zoom burst – tālummaiņas eksponēšana

 

Papildus angliskie saīsinājumi latfoto.lv/fotografija/2543-interneta-lietotie-terminu-saisinajumi-fotografiem.html

galaxy k zoomBeidzot ir pienācis tas brīdis, kad tapis pirmais mobilā telefona apskats. It kā telefonus speciāli neapskatam, bet šoreiz ir attaisnojums, jo tas ir fototelefons. Tāds neliels apraksts bija par Sony Xperia Z1, bet šoreiz telefons ir iedots testēšanai, lai var iegūt reālas fotogrāfijas. Tiks testēts tīri uz fotografēšanu un par zvanīšanas vai interneta iespējām tad būs jālasa citi testi. Telefonu salīdzināšu ar mūsdienīgām kompaktkamerām, jo šķiet tā arī ir kompaktkamera, kaut gan Samsung to pozicionējot kā telefonu. Parasti jau saka, ka divi vienā nav īsti labi, bet pēc pirmās iepazīšanās to nevar teikt, jo ir iekļautas funkcijas, kuras nav pat profesionālajos fotoaparātos vai kādās citās kompaktkamerās. Profesionālās kamerās tas it kā daļēji tiek piedāvāts, bet ne tik ērtā veidā. Tā ir ekspozīcijas mērīšana jebkurā jūsu izvēlētajā vietā, nevis kā tas ir pašreizējām fotokamerām - tikai centrā, izlīdzināti centrētais vai pa visu kadru vidējais.

VID sniedz šokējošas atbildes par fotogrāfu un nefotogrāfu labdarību (bezmaksas fotografēšanu), jo izrādās par to arī ir jānomaksā milzīgi nodokļi no fotografētāja kabatas.

Līdz šim internetā publicēti neskaitāmi raksti par to, ka fotogrāfam it kā nebūtu par velti jāfotografē, tāpat kā veikalā pārdevējam nebūtu jādāļā savas preces bez maksas. Fotogrāfam tieši tāpat ir milzīgi izdevumi par fototehniku, datoru, telpām, transportu utt. - gluži tāpat kā veikala pārdevējam par veikalu, piegādāto preci utt.. Izrādās fotogrāfa gadījumā situācija ir vēl traģiskāka, jo par bezmaksas fotosesijām (labdarību vai hobiju) ir jānomaksā Valsts Ieņēmumu Dienestam (VID) nodokļi no savas kabatas par it kā gūtajiem ienākumiem un dāvinājuma procesa, bet radušos izdevumus nevar norakstīt. VID tika nosūtīti pāris jautājumi par bezmaksas fotografēšanu un tagad piedāvājam visiem Latvijas fotogrāfiem un nefotogrāfiem iepazīties ar atbildēm, kā arī variet noinformēt draugus ārzemēs cik Latvijā lieliski strādā birokrātiskais aparāts uz nodokļu iekasēšanu. Principā, ja gribiet būt godīgs pilsonis, tad jums būs obligāti jāievēro visas darbības, ko VID sniedzis savās atbildēs. Tas praktiski iznīcinās Latvijas mākslas fotogrāfu sabiedrību, kuri fotografē tikai bez maksas. Principā, sniegtās atbildes skar arī putnu, zvēru, dabas, sporta, dokumentālo vai jebkura veida bezmaksas fotografēšanu. Pat ja jūs tikai mācaties fotografēt, tad arī tas jums būtu pašam jānovērtē pēc vidējiem Latvijas izcenojumiem (vidējiem profesionālu fotogrāfu izcenojumiem) un par to jānomaksā valstij nodokļi - par dāvinājumu un it kā gūtiem ienākumiem. Jā, nepārklausījāties. Tieši tāda ir likumiskā kārtība Latvijā. Lūk konkrētas VID atbildes šajā jautājumā, kuras sagatavoja Šķendera kungs un parakstīja Nodokļu pārvaldes direktors J.Gaiķis.

WWF image EM FinalDzīvās dabas fotogrāfs Aleksejs Jebels no Krievijas piedalījās nesen notikušajā WWF (Pasaules Dabas fonda) International dabas aizsardzības ekspedīcijā uz Taimiras pussalu Laptevu jūrā Sibīrijā, lai iemūžinātu to attēlos un veidotu vizuālu ceļojuma dokumentāciju.

Canon, kā WWF attēlveides partneris, atbalstīja ekspedīcijas mērķi – savākt nepieciešamo ģenētisko materiālu, lai noteiktu, vai tur atrodamas gandrīz izmirušās Laptevu jūras valzirgu un polārlāču sugas. Kā arī – vai Laptevu jūras dzīvnieki pieder vienai vai vairākām kaimiņu sugām. Tas nepieciešams, lai izstrādātu abu sugu efektīvu uzraudzību un noteiktu to aizsardzībai nepieciešamo rīcību.

Šodien kaut kā patīrīju vecas grāmatzīmes un sapratu, ka Latvijā fotogrāfija ir ļoti nepastāvīga lieta. Aptuveni puse no fotogrāfu lapām vairs neeksistē, bet bēdīgākais ir tas, ka tiek likvidēti it kā apjomīgāki projekti, kur nav iesaistīts viens fotogrāfs.

Piemēram, uzskaitīšu dažus:

www.erfoto.lv

www.fotografija.lv

www.fotosiena.lv

www.shutter.lv

www.fotoklubs.lv

www.metalfoto.lv

http://fotoenergy.lv

http://kiss.id.lv/cgi-bin/webnews.cgi?cmd=listitems&;group=latnet.fotografija

1. Tehniskais aspekts. Pārzini savu kameru un tās tehniskās iespējas. Tas atvieglos tavu darbu.

2. Gaisma. Mājas apstākļos izmanto dabisko apgaismojumu, kas ēdienam piešķirs dabisku izskatu. Izmanto gaismu no loga ziemeļu pusē, lai uz ēdienu nekristu tiešie saules stari. Ja aizklāsi logu ar baltu audumu, gaisma būtu mīkstāka un izkliedētāka. Nekad neizmanto iebūvēto zibspuldzi – tā rada asas ēnas un liek ēdienam izskatīties neglītam un plakanam. Tomēr, ja nelieto zibspuldzi, var parādīties problēma ar garām ekspozīcijām tumšākā apgaismojumā, tāpēc labāk izmanto statīvu.

3. Novietojums un kompozīcija. Atceries, ka ēdienam jābūt fokusā, jo tas ir galvenais fotogrāfijā. Nebaidies no tuvplāniem. Jo tuvāk to nofotografēsi, jo vairāk tiks izcelts produkts un tā detaļas.

QX10 Xperia i1Atsūtīja arī man patestēt šo pavisam konceptuāli jauno izstrādājumu - Sony Cyber-shot™ DSC-QX10, kas pamatā domāts mobilajiem telefoniem kā papildus aksesuārs vai palīgs fotografēšanai. Pirmā iepazīšanās un iespaidi tika aprakstīti iepriekš. Visticamāk arī internetā lasīti jau daudzi testi un apskati. Bet ja godīgi, tad visi tādi virspusēji, kas atreferē jau tehniskajā specifikācijā iegūto informāciju – aptuveni tas, ko jau iepriekš sarakstīju. Bet kad saņem testēšanai uz ilgāku laiku, tad jau sāc pamanīt nepilnības. Iespējams pirmā eiforija jau pāri un sāku domāt par praktiskām lietām kas vajadzīgs un kas ne.

LinesAr vien biežāk pēdējā laikā nākas saskarties ar to, ka parādās ļoti daudz jauni fotogrāfi, kas savas zinības guvuši kādu gadu vai divus, izglītojoties interneta foto portālos, kur it kā vērtē fotogrāfijas. Bet kas tās fotogrāfijas vērtē un kritizē? Jā, pareizi, tieši tādi paši jaunie fotogrāfi. Šādi viņi savā starpā izglītojas, gūst pieredzi un iespējams kāds izlasa arī pa kādai gudrai grāmatai vai rakstam interneta portālos. Fotogrāfija mainās, attīstās un tā nav tas pats kas gleznošana, kur reizēm daudzi grib vilkt paralēles. Ja gleznošana ir vienkārši zīmēšana, tad fotogrāfijas jēdzienā jau ir ietverta pati būtība – zīmēšana ar gaismu. Tātad kopējais ir tikai zīmēšana. Protams, var kombinēt šīs lietas, veidot jaunas (datormontāžas, 3d, kolāžas utt.) un visādi citādi variēt, lai iegūtu vizuāli baudāmu rezultātu, kas ieinteresētu skatītāju. Skatītājam "parastajam" ir pilnīgi vienalga vai bildē ir taisns horizonts, vai nogriezta locītava kādā nepareizā vietā. Bildei jābūt harmoniskai un cik novērots, tad visaugstāk tiek vērtēta oriģinalitāte. Vai jūs mūsdienās variet izcelties ar perfekti uzgleznotu gleznu, kā gleznoja pāris gadsimtus atpakaļ? Vai jūs varat izcelties ar melnbaltām dabas fotogrāfijām, kādas fotografēja vairāki simti fotogrāfu gadsimtu atpakaļ? Iespējams, ka ir izņēmumi, bet tādus būs ļoti grūti atrast. Tādēļ daudzi fotogrāfi mūsdienās zina visas šīs standarta klišejiskās lietas un mēģina radīt kaut ko jaunu, neredzētu un tādā veidā kaut nedaudz pārsteigt skatītāju. Šoreiz gribējās vairāk pievērsties standarta jauno fotogrāfu uztverei par labu fotogrāfiju, nevis tēmai par harmonisku foto un oriģinalitāti, jo tas ir ļoti strīdīgs jautājums un lielākā daļa jau uzskata, ka viss ir uzzīmēts un uzfotografēts – tagad tiek radīti tikai atvasinājumi jau esošiem radītajiem darbiem.

Evija KundziņaJau labu laiku atpakaļ Spot Studios izveidotājs un īpašnieks piedāvāja sadarbību. Arī viņš ir ieinteresēts sniegt kvalitatīvu informāciju par foto lietām, kā arī pašam interesē iegūt jaunas zināšanas. Biju pārsteigts, ka mums tik daudz kopīgu interešu un par viņa zināšanām foto jomā. Jā, arī viņš pats ir fotogrāfs un izglītojies daudzās meistarklasēs, semināros utt., kā arī pats tagad piedāvā savas iegūtās zināšanas kā pasniedzējs. Pirms studijas izveidošanas viņš bija daudz pētījis un analizējis citu pieredzi, bet jo īpaši ūdens studiju veidotājus austrumos. Tad nu šobrīd Latvijā ir pieejama pirmā un vienīgā īstā ūdens fotostudija. Iespējams kādam privāti vēl ir izbūvēta kāda stacionārā, bet diemžēl par tādām pagaidām informācijas nav. Visas zināmās ir parodijas par ūdens studiju – fotografēšana vannā, vai ieklāta plēve uz kuras tad salej ūdeni un kas nav pastāvīgs veidojums, bet tikai tāds pagaidu variants.