LinesAr vien biežāk pēdējā laikā nākas saskarties ar to, ka parādās ļoti daudz jauni fotogrāfi, kas savas zinības guvuši kādu gadu vai divus, izglītojoties interneta foto portālos, kur it kā vērtē fotogrāfijas. Bet kas tās fotogrāfijas vērtē un kritizē? Jā, pareizi, tieši tādi paši jaunie fotogrāfi. Šādi viņi savā starpā izglītojas, gūst pieredzi un iespējams kāds izlasa arī pa kādai gudrai grāmatai vai rakstam interneta portālos. Fotogrāfija mainās, attīstās un tā nav tas pats kas gleznošana, kur reizēm daudzi grib vilkt paralēles. Ja gleznošana ir vienkārši zīmēšana, tad fotogrāfijas jēdzienā jau ir ietverta pati būtība – zīmēšana ar gaismu. Tātad kopējais ir tikai zīmēšana. Protams, var kombinēt šīs lietas, veidot jaunas (datormontāžas, 3d, kolāžas utt.) un visādi citādi variēt, lai iegūtu vizuāli baudāmu rezultātu, kas ieinteresētu skatītāju. Skatītājam "parastajam" ir pilnīgi vienalga vai bildē ir taisns horizonts, vai nogriezta locītava kādā nepareizā vietā. Bildei jābūt harmoniskai un cik novērots, tad visaugstāk tiek vērtēta oriģinalitāte. Vai jūs mūsdienās variet izcelties ar perfekti uzgleznotu gleznu, kā gleznoja pāris gadsimtus atpakaļ? Vai jūs varat izcelties ar melnbaltām dabas fotogrāfijām, kādas fotografēja vairāki simti fotogrāfu gadsimtu atpakaļ? Iespējams, ka ir izņēmumi, bet tādus būs ļoti grūti atrast. Tādēļ daudzi fotogrāfi mūsdienās zina visas šīs standarta klišejiskās lietas un mēģina radīt kaut ko jaunu, neredzētu un tādā veidā kaut nedaudz pārsteigt skatītāju. Šoreiz gribējās vairāk pievērsties standarta jauno fotogrāfu uztverei par labu fotogrāfiju, nevis tēmai par harmonisku foto un oriģinalitāti, jo tas ir ļoti strīdīgs jautājums un lielākā daļa jau uzskata, ka viss ir uzzīmēts un uzfotografēts – tagad tiek radīti tikai atvasinājumi jau esošiem radītajiem darbiem.

Evija KundziņaJau labu laiku atpakaļ Spot Studios izveidotājs un īpašnieks piedāvāja sadarbību. Arī viņš ir ieinteresēts sniegt kvalitatīvu informāciju par foto lietām, kā arī pašam interesē iegūt jaunas zināšanas. Biju pārsteigts, ka mums tik daudz kopīgu interešu un par viņa zināšanām foto jomā. Jā, arī viņš pats ir fotogrāfs un izglītojies daudzās meistarklasēs, semināros utt., kā arī pats tagad piedāvā savas iegūtās zināšanas kā pasniedzējs. Pirms studijas izveidošanas viņš bija daudz pētījis un analizējis citu pieredzi, bet jo īpaši ūdens studiju veidotājus austrumos. Tad nu šobrīd Latvijā ir pieejama pirmā un vienīgā īstā ūdens fotostudija. Iespējams kādam privāti vēl ir izbūvēta kāda stacionārā, bet diemžēl par tādām pagaidām informācijas nav. Visas zināmās ir parodijas par ūdens studiju – fotografēšana vannā, vai ieklāta plēve uz kuras tad salej ūdeni un kas nav pastāvīgs veidojums, bet tikai tāds pagaidu variants.

DSC-QX100 DSC-QX10 Xperia Z1Pēdējā laikā Sony tehnikas prezentācijas Rīgā ir visai iespaidīgas un pat noderīgas tiem, kas interesējas par foto. Izskatās, ka Sony mērķi, iespraukties foto lauciņā, ir visai nopietni. Piemēram, iepriekšējā prezentācijā tika gūtas daudzas jaunas atziņas un praktiski varēja iepazīties ar NEX-7. Šoreiz prezentācija mazāk bija paredzēta fotogrāfiem un attiecīgi nevarēja vairs satikt kolēģus, jo pamatā akcents tika likts uz jaunajiem Xperia Z Ultra un Z1 mobilajiem telefoniem. Sony pārstāvji arī atzina, ka "ziepju trauku", jeb kompaktkameru ēra praktiski ir beigusies un palēnām sabiedrība sadalās divās daļās – vieni ar augstām fototehnikas prasībām un otri, kam pilnīgi pietiek ar mobilā telefona foto kvalitāti, jo var publicēt Instagram, Facebook un kvalitāte ir ok. Tiesa pie trūkumiem atzīmējuši to, ka tumšākos apstākļos ir palielināts trokšņa līmenis un švakāka kvalitāte. To Sony ir sapratuši un pamazām pārorientēsies, piedāvājot mobilos telefonus ar labiem fotoaparātiem un labas fotokameras prasīgākiem fotogrāfiem. Iespējams pēc gadiem arī te būs vairāk jāraksta par mobilajiem telefoniem kā to, piemēram, izdarīja lielākais foto portāls dpreview.com.

Fotogrāfiem ir ļoti svarīgi parādīt savu darbu kvalitāti un tā kā mūsdienās uz papīra reti kurš ātrāda savus darbus, tad rūpīgi jāizvēlas interneta vietnes, kur šos attēlus izvietot. Sociālo tīklu primārais mērķis ir piedāvāt komunikācijas vidi cilvēkiem un katram atrādīt savas mobilogrāfijas, kuras var apskatīt tik pat ātri lielos daudzumos. Problēma rodas meklējot kompromisu, jo kvalitatīvāks attēls aizņem lielāku vietu un attiecīgi lēnāk ielādējas no interneta, kā arī noslogo lēnākus datorus. Tādēļ Facebook mazo bilžu attēlošanai izmanto lielu kompresijas pakāpi, kas būtiski bojā fotoattēlu kvalitāti. Ja ielādējam vidēja izmēra attēlu, tad arī tas neveiksmīgi tiek samazināts vai pat palielināts, kas ir pilnīgi nesaprotama lieta. Draugiem.lv sākumā arī lika milzīgu kompresiju un vēl savu logotipu. Vēlāk jau bez logotipa un bez pārkompresēšanas, bet tagad jau ļauj ielādēt bildes bez pārkompresēšanas pat līdz kādiem 980 pix pa garāko malu horizontālai bildei.

Kaut kā aizdomājos par to, ka mūsdienās māksla ir tā kā nedaudz degradējusies (tīri mans viedoklis). Ja kādreiz māksla un komercija bija viens un tas pats, tad tagad tie ir sadalīti virzieni. Kādreiz amatniekam pasūtīja darbu un viņš radīja to pēc iespējas labāk, lai nākošais klients maksātu vairāk. Piemēram, gleznotājam palūdza uzgleznot kaut ko konkrētu vai izkrāsot baznīcu/pili, bet skulptoram pasūtīja parka/dārza/kapu vai tamlīdzīgas skulptūras. Visus šos amatnieku darbus mēs apbrīnojam vēl šodien, jo tie bija kvalitatīvi izpildīti un pie dažiem tika strādāts pat vairākus gadus. Vai mūsdienās kāds pie viena mākslas darba strādā gadiem? Šaubos. Vai šobrīd māksliniekiem pasūta konkrētas lietas ko izveidot? Jā, iespējams pieminekļu skulptoriem vēl ir šādi pasūtījumi, bet pārējiem ļoti reti, jo tā vairs neskaitās māksla – tā būs komercija mūsdienu izpratnē. Tātad komercija daļēji ir degradējusi mākslu, jo visiem vajag pēc iespējas lētāk un lēti noteikti nebūs darbs vairāku gadu garumā.

Sony NEX-6Arī Sony izteica vēlmi, lai notestētu viņu jauno Sony NEX-6, jo tam esot vairākas jaunas iespējas salīdzinājumā ar iepriekš apskatīto Sony NEX-7. Tāpat kā iepriekš, salīdzinātas tikai tās hibrīd tipa fotokameras (bezspoguļa), kuras pats esmu aptaustījis, jeb konkrētāk Panasonic DMC-G1, Sony NEX-7 un Samsung NX300. Sony NEX-7 un NEX-6 modeļi ir gandrīz identiski ar galveno atšķirību – izšķirtspēju. Tādēļ šoreiz salīdzinājums būs vairāk ar pēdējo testēto Samsung NX 300 fotoaparātu, kurš uzrādīja teicamus rezultātus savā klasē un pacēla latiņu ļoti augstu – daudzos parametros augstāk par profesionālajām fotokamerām.

Jau iepriekš esmu rakstījis, ka šīs hibrīdkameras nav paredzētas profesionāļiem dēļ optiskā skatu meklētāja neesamības, dēļ mazāka optikas/aksesuāru klāsta u.c. sīkumiem, bet tās ļoti labi noder visiem tiem, kas vēlas digitālās spoguļkameras iespējas un to pašu kvalitāti, tikai mazākos izmēros.

1Fotogrāfi, tāpat kā citi, grib pelnīt naudu. Šīs vēlēšanās viņus aizved pa dažādiem ceļiem: kāzas, reportāžas, foto bankas, mākslas darbi, reklāma. Bieži tirgus un konkurenti neļauj fokusēties vienā žanrā, bet prasa apgūt visas fotografēšanas jomas. Arī klienti uzskata: ja kāds ir nosaucis sevi par fotogrāfu, tad viņam jābūt spējīgam strādāt ar jebkuru uzdevumu. Tomēr jāatceras, ka visbiežāk klientus vada emocijas un tikai daļēji - loģika. Tāpēc ja nu kādai topošai sievai paticis kā nofotografēji vecmeitu ballīti, tad var gaidīt, ka viņas vīrs tev paprasīs "pafočēt" viņa uzņēmuma korporatīvu pasākumu. Uzsākot šo ceļu, fotogrāfs, ja visu izdarīs pareizi un kvalitātivi, nodrošīnās sevi ar patstāvīgiem klientiem.

Samsung NX300Reti sanāk praktiski notestēt dažādas fotokameras, jo iespējams nerakstu tikai pozitīvās lietas par apskatāmajām fotokamerām. Pozitīvās lietas tāpat var izlasīt reklāmrakstos un daudzos ārzemju resursos. Arī tehnisko specifikāciju atrast varēs izstrādātāju mājas lapā. Tādēļ šoreiz par to, kas varētu noderēt un nenoderēt praktiski darbojoties ar šo fotoaparātu, kā arī par to, ko īsti nevar izlasīt reklāmrakstos. Nelielu salīdzinājumu veikšu ar tādu fotokameru kā pagājušā gadā aspkatīto Sony NEX-7, jo tās ir vienas klases fotokameras, ļoti līdzīgas un pats esmu aptaustījis/notestējis. Vēl senāk tika apskatīta Panasonic Lumix DMC-G1 fotokamera un pirmais iespaids ir tāds, ka daudz nekas nav mainījies un visi šie hibrīdfotoaparāti ir samērā līdzīgi.

Fotoaprīkojuma noma – tas ir ļoti noderīgi fotogrāfam, vienalga, kāds ir jūsu meistarības līmenis vai veicamie uzdevumi. Piemēram, jūs esat labi apguvis savu pirmo spoguļkameru un esat gatavs profesionāliem izaicinājumiem. Ir pilnīgi skaidrs, ka nepietiks ar lētu standarta objektīvu un iebūvētu zibspuldzi, lai fotografētu nopietnus pasākumus vai viedotu fotosesiju studijā. Lai strādātu kvalitatīvi un iegūtu labu reputāciju, vajadzīgs profesionāls apgaismojums un augstākās kvalitātes optika, kā arī, iespējams, otrs fotoaparāts katram gadījumam. Tas viss maksā dārgi - vairākus simtus latu. Šie tēriņi atmaksāsies, kad sāksiet fotografēt regulāri un iegūsiet daudz rekomendāciju no pateicīgiem klientiem, bet, kamēr jūs tikai stāvat ceļa sākumā, saprātīgāk būtu vajadzīgo tehniku paņemt nomā.

Man ik pa laikam tiek jautāts kā var iegūt tādas efektīgas dabas bildes. Vienmēr nākas atbildēt, ka tas tiek panākts fotografējot. Bet ja jums neizdodas tādus mirkļus noķert, tad nebēdājiet un dariet tā kā to dara daudzi citi un gūst uzvaras fotokonkursos ar tādām bildēm. Ņemiet talkā Photoshop un visu vajadzīgo piezīmējiet vai piekoriģējiet. Ja paskatīsities fotoportālos dabas bildes, tad praktiski 80% no balsotākajām būs tieši šādi apstrādātas un lai tas turpmāk nebūtu arī jums noslēpums, tad sekojiet līdzi video pamācībai.