Makslas darbu foto 19gs PK ielug mPiektdien, 2019. gada 12. jūlijā, plkst. 11.00 Mākslas muzejs RĪGAS BIRŽA (Doma laukumā 6, Vecrīgā) aicina mediju pārstāvjus un visus interesentus uz pastaigu un sarunu ar kuratori Irēnu Bužinsku jaunajā izstādē Boses zālē “Mākslas darbu fotogrāfijas 19. gadsimtā. Latvijas Nacionālā mākslas muzeja bibliotēkas kolekcija”.
Mūsdienās 19. gadsimta fotogrāfijas tiek uztvertas kā nozīmīgi mākslas darbi, kas dod iespēju apbrīnot to izcilo kvalitāti un spriest par fotografēšanas principiem. Tā ir svarīga, bet Latvijā maz apzināta un pētīta lappuse fotogrāfijas vēsturē. Par to liecina fakts, ka Latvijas Nacionālā mākslas muzeja bibliotēkas krājumā esošā mākslas darbu fotoreprodukciju kolekcija vienkopus atsevišķā izstādē tiek eksponēta pirmo reizi.

Agnjezska plakatsNo 4. jūlija līdz 11.augustam Latvijas Fotogrāfijas muzeja izstāžu zālēs skatāma poļu fotogrāfes Agņeškas Raisas izstāde "Pēdējā saruna ar akadēmiķi Saharovu".
Agņeška Raisa ir apsekojusi bijušās padomju kodolizmēģinājuma vietas. Ziemeļkazahstānā. Tieši šī vieta bija pazīstama kā "poligons", un tā bija viena no svarīgākajām Padomju Savienības kodolprogrammas realizēšanas teritorijām. Līdz 1989. gadam, kad teritorija tika slēgta, 40 gadu laikā tika veiktas vairāk nekā 450 detonācijas. Pat mūsdienās daudzi vietējie iedzīvotāji cieš no radioaktīvā piesārņojuma, kas konstatēts augsnē, pārtikā un ūdenī. Mazā pilsēta Semipalatinska 21 tika uzbūvēta, lai pārvaldītu zinātnisko centru un eksperimentālās teritorijas, kas atradās tuvākajā apkārtnē. Mūsdienās pilsēta tika pārdēvēta – Kurčatova, nosaukta par godu padomju atombumbas projekta vadītājam Igoram Kurčatovam.

bibliotēka 2020Projekts “Bibliotēka” izsludina foto konkursu, aicinot foto entuziastus profesionāļus piedalīties 2020. gada kalendāra veidošanā un iesūtīt fotogrāfijas, kurās redzamas Latvijas bibliotēkas. Konkursam var pieteikties elektroniski līdz 7. jūnijam, aizpildot pieteikuma formu. Darbus konkursam var iesūtīt līdz 21. jūnijam (ieskaitot). Skaistāko bilžu autors balvā saņems jauno GoPro HERO7.

Jari Silomaki TiananmenOtrdien, 28. maijā plkst. 17.00, Žaņa Lipkes memoriālā atklās somu mākslinieka Jari Silomaki izstādi "Mēs esam revolūcija, pēc Jozefa Boisa". Pasākums notiek festivāla "Rīgas Fotomēnesis 2019" ietvaros.
Projekta sākumpunkts bija slavenā vācu mākslinieka Jozefa Boisa attēls dabiskā izmērā "Mēs esam revolūcija" ("La Rivoluzione siamo Noi", 1972). Šajā darbā Boiss pārliecināti dodas pretim kamerai, ierosinot, ka mēs, skatītāji, varam sākt revolūciju, ja viņam pievienosimies. Somu mākslinieks Boisa ideju pavērsa savādāk – tā vietā sekojot indivīdam, kurš kļuva nevis par nenovēršamo vēstures spēku līderi, bet gan to objektu. Projekta mērķis ir noiet tikpat soļu, cik bija upuru katrā no 20. gadsimta politiskajām traģēdijām – sākot ar Austroungārijas erchercoga Franča Ferdinanda un viņa sievas Sofijas Hotekas slepkavības Sarajevā un beidzot ar Pasaules tirdzniecības centra vietā Ņujorkā. Starp šiem abiem notikumiem Jari Silomaki ir nogājis desmitiem miljonu soļu.

Ekskursija uz MēnesiOtrdien, 21. maijā plkst. 18.00, Latvijas Okupācijas muzejā Raiņa bulvārī 7 norisināsies kuratora un fotogrāfa Aļņa Stakles ekskursija izstādē "Ēdot ananasus uz Mēness”. Izstāde, kurā piedalās desmit mākslinieki no dažādām pasaules valstīm, ir festivāla “Rīgas Fotomēnesis 2019” centrālais notikums.

Ekskursija izstādē ir veltīta stāstiem par mākslinieku darbiem un fotogrāfijas medija lietojumu laikmetīgajā mākslā. Izstāde ir tapusi ar domām par laikmetu, kurā mēs esam sapratuši, ka viss jau ir bijis un pārsvarā mūsos valda skeptiska vilšanās par pagājušo laikmetu lielajām vīzijām, kā padarīt pasauli par labāku un skaistāku vietu. Mēs arī esam sapratuši, ka vilšanās sajūtas politikā, reliģijā, sabiedrībā, kolektīvās patiesībās nav nesušas nekādus jaunus kopējus dzīves jēgas apliecinājumus. Viss ir beidzies nemaz nesācies, un mēs visi esam labprātīgi kļuvuši par sociālo mediju puspatiesību un prokrastināciju pārņemtiem globālā ciemata pilsoņiem. Izstādes mākslinieki privāti un situatīvi pievēršas dažādu kolektīvu utopiju laikmetīgām atblāzmām pēc-demokrātijas ideju diskursā.

Elina SemaneŠonedēļ festivāla "_Rīgas Fotomēnesis 2019” ietvaros atklās vairākas Latvijas fotogrāfu personālizstādes – bārā Čē Elīnai Semanei, Arhitektūras muzejā – Evai Saukānei, bet Avotu 46 – radošai apvienībai “Honeymoon High”.

Ceturtdien, 16. maijā plkst. 20.00, bārā Čē”, tiks atklāta jaunās fotogrāfes Elīnas Semanes provokatīvā izstāde “Laiks dzīvot, laiks at*isties”, kuras centrā ir viņa pati un viņas sarežģītās savstarpējās attiecības ar draugiem, nestabilie gara stāvokļi, atkarība no sociāliem tīkliem un tieksme pēc nemitīgas pašreprezentācijas. Izstāde atraktīvā un asprātīgā veidā pievēršas šodienas jaunās paaudzes psiholoģiskajām problēmām.

Foto: Strenču fotodarbnīcaStarptautiskā Muzeju nakts šogad norisinās 18. maijā, un, iekļaujoties Latvijas simtgades stāstā, Muzeju nakts tēma 2019. gadā ir Tālavas taurētājs.

Tās ietvaros Latvijas Fotogrāfijas muzejs aicina viesus uz pasākumu programmu "Varonības ceļš”.

Šogad četri muzeji – Latvijas Fotogrāfijas muzejs, Rīgas Kino muzejs, Latvijas Sporta muzejs, Tautas frontes muzejs – atkal ir apvienojušies "Muzeju salā”, lai kopīgi atzīmētu Muzeju nakts 2019 pasākumu (kura ietvaros īpaši tiks atzīmēta akcija Baltijas ceļš), kā arī turpmāk ziņotu sabiedrībai par gaidāmajiem pasākumiem muzejos kopīgā Facebook lapā https://www.facebook.com/Muzejusala/.

foto: Sandijs Ruluks13. maijā plkst. 18.00, NicePlace Telpā norisināsies žurnāla Foto Kvartāls ikgadējā izdevuma "Latvijas fotogrāfija 2019" atvēršanas svētki. Pasākums notiek festivāla "Rīgas Fotomēnesis 2019" ietvaros.
Izdevums jau devīto gadu popularizē Latvijas laikmetīgo fotogrāfiju un šoreiz tajā iekļauti pieci projekti, kas pievēršas ķermeņa reprezentācijai fotogrāfijā. Reinis Hofmanis fotogrāfējis modeļus, kas pozē kaili dažādās mākslas skolās, Anda Magone kopā ar draudzeni daudzu gadu garumā iemūžinājusi savu novecošanos, Anna Maskava vērojusi kā vides maiņa ietekmē viņas ķermeni, Sandijs Ruļuks reflektējis par šodienas jauniešu seksualitāti, bet pērnā gada FK Balvas ieguvēja – labākā jaunā Latvijas fotogrāfe – Annemarija Gulbe mēģinājusi atbildēt uz jautājumu, kas viņas paaudzei ir mīlestība. Izdevumā iekļauta arī redaktora Arņa Balčus diskusija ar visiem pieciem autoriem, kā arī mākslas zinātnieces Janas Kukaines eseja saistībā ar izdevuma tēmu.

Kapajeva plakātsNo 16. maija līdz 30.jūnijam Latvijas Fotogrāfijas muzeja izstāžu zālēs skatāma igauņu mākslinieces Marijas Kapajevas izstāde "Sapnis ir brīnišķīgs, tomēr neskaidrs", kas notiks Rīgas Fotomēneša programmas ietvaros.
Izstādē tiek aplūkotas attiecības starp kolektīvo un individuālo atmiņu, pētot cilvēku kopumu kādā tekstilmateriālu rūpnīcā, kas tagad ir slēgta un kur strādāja mākslinieces ģimene. Vienas mazas kopienas stāsts tiek apskatīts pasaules postindustriālo pilsētu plašākā kontekstā, jo tiek meklētas jaunas identitātes. Izstādē atainota tekstila rūpnīca, kas piepildīta ar spēcīgiem steļļu ritmiem un dzīvespriecīgiem sieviešu kolektīviem, kas mūsdienu konkurētspējīgajā pasaulē šķiet gaišs un tāls sapnis. Kapajeva pievērš uzmanību sievietēm, uzsverot sociālos un politiskos jautājumus postpadomju kultūrā. Būdama tekstila dizaineres meita, viņa bērnību pavadīja pie tekstila dzirnavām, zīmējot auduma modeļus un sapņojot par to pašu darbu, ko veica viņas māte. Izstādē viņa saista mātes darbu, viņas bērnības sapņus un neveiksmes ar kolektīvajām, lai uzsvērtu dalījumu starp personīgo un kolektīvo atmiņu, kas kopā veido mūsu vēsturiskos stāstus.
Izstādes nosaukums ir aizgūts no dziesmas "Entuziastu gājiens" vārdiem, kas bija atskaņota padomju laiku filmā "Gaišais ceļš" (1940), skatoties uz Ļubovas Orlovas lomu, kas spēlēja audēju, viņa veica "pelnrušķītes" ceļu no zemnieces līdz stahanovietei – varonīgajai strādniecei. Šī dziesmas rinda vēlāk tika cenzēta, jo radās šaubas par vārdu "neskaidrs". Ideja par brīnišķīgu sapni ir paredzēts kā kopīgs pavediens visiem izstādes darbiem, bet tas ir arī skaidrības trūkums, kas raksturo mūsu atmiņas par pagātni.

Simon MennerTrešdien, 15. maijā plkst. 18.15 Latvijas Okupācijas muzejā ar starptautisko fotomākslas izstādi "Ēdot ananasus uz Mēness" tiks atklāts šī gada festivāls "Rīgas Fotomēnesis".
Izstādes tēma ir tapusi, iedvesmojoties no laikmetīgām kultūrsituācijām pēcpatiesības ērā, kur viltus ziņas, daļējas patiesības, algoritmos balstīts sociālo mediju saturs ir globālās sabiedrības ikdienas sastāvdaļa. Izstādē būs skatāmi 10 mākslinieku darbi, tostarp ungārietes Dori Lazaras apēdamas tabletes, kas izgatavotas no sasmalcinātiem mediju vizuālajiem materiāliem, vācieša Zīmona Mennera pēdējie kadri pirms teroristu sprādzieniem un dāņa Matiasa Lovgrēna ar termokameru uzņemtie protesti dažādās pasaules vietās. Izstādē piedalīsies arī trīs Latvijas autori – Aija Bley rada instalāciju par padomju laiku televīzijas skatīšanās rituālu, Marta Veinberga no lielveikala uzlīmēm izveido tipisku guļamrajona blokmāju, bet Voldemārs Johansons piedāvā tiešsaistē ienirt sociālo mediju attēlu straumē. Izstādi kūrējuši Latvijas fotogrāfi Alnis Stakle un Arnis Balčus, bet iekārtojumu veidojis scenogrāfs Artūrs Arnis.