Šobrīd pasaulē tiek lietoti aptuveni 5,2 miljardi mobilo telefonu, un aptuveni 83% no šiem tālruņiem ir aprīkoti ar kamerām. Nozares pārstāvji un analītiķi prognozē, ka 2015.gadā tiks uzņemts vairāk nekā viens triljons fotogrāfiju. Aizvien lielāka ar kamerām aprīkotu viedtelefonu pieejamība un izmantojamība nodrošina brīvību uzņemt fotogrāfijas jebkurā laikā un vietā, un ir sniegusi iespēju miljoniem cilvēku visā pasaulē notvert svarīgas atmiņas to notikšanas brīdī.
Personalizētas Ziemassvētku kartiņas un ģimenes kalendāri kļūst aizvien populārāki visā pasaulē, tāpēc, tuvojoties svētku laikam, ideālā ģimenes portreta iemūžināšana kļūst vēl aktuālāka. Tā kā lielā diena strauji tuvojas, Canon sadarbībā ar slaveno portretu fotogrāfu Kristianu Anderlu (Christian Anderl) apkopojis galvenos ieteikumus, kā uzņemt ideālu ģimenes portretu.
Tapusi jau kāda 3-ā versija FOTO terminu vārdnīcai (ENG-LAT tulkojums) un beidzot izdomāju nopublicēt pagaidu versiju, jo pārāk traki tiek internetā bojāta latviešu valoda. Vēlāk iespējams sanāks lietojamāku versiju uztaisīt. Lūgums sūtīt papildinājumus un labojumus pagaidām uz e-pastu
* - ar zvaigznītēm atzīmētie termini ir "pagaidu" versijas, jo nevar izdomāt korektāku tulkojumu un variet iesūtīt savas versijas tulkojumam.
Dažiem terminiem ir oficiālais LZA Terminoloģijas komisijas tulkojums, bet tos nevar pielietot fotogrāfijā, piemēram, "Burst mode" ir sprādzienrežīms. Tā kā fotogrāfijā to saprot savādāk, tad vietām tiek izmantoti paskaidrojošie teksti, kas nav gluži īss tulkojums un nav LZA Terminoloģijas komisijas apstiprinātā versija. LZA Terminoloģijas komisijā nestrādā fotogrāfi un tādēļ arī no šīs iestādes ienāk kaut kādi brīnumaini jaunvārdi, kurus nelieto fotogrāfi.
A
Aperture – diafragma (vēsturiski tika saukta arī par blendi vācu valodas ietekmē)
Artifacts – attēla kropļojumi*
Autofocus Lag – autofokusa aizture
B
Barrel distortion – mucveida deformācija
Barn doors - aizvirtņi
Bokeh – bokē
Bounced flash – atstarotā zibspuldzes gaisma
Bulb exposure – rokas ekspozīcija*
Burst mode – secīgu attēlu uzņemšanas režīms
C
Central shutter – centrālais slēdzis
Chromatic aberration – hromatiskā novirze
Color Space – krāsu telpa
Complex distortion - nevienmērīgā deformācija
Continuous autofocus – nepārtrauktais autofokuss
Continuous shooting – nepārtrauktā fotografēšana
Crop – kadrējuma koeficients
D
Depth of Field (DoF) – asuma dziļums vai reizēm fokusa dziļums
Digital single-lens reflex camera (DSLR) – digitālā spoguļkamera
Diaphragm blades – diafragmas lapiņas
Diaphragm (Leaf vai Central) shutter – centrālais slēdzis, reizēm saukts behind the lens shutter
Diffuser – izkliedētājs
Distortion – deformācija
Dots per inch (DPI) – punkti collā
Dynamic range – dinamiskais diapazons
E
Exposure – ekspozīcija
Exposure lock – ekspozīcijas fiksēšana
Exposure time – ekspozīcijas laiks (arī shutter speed)
Extender - konvertors
F
F-number – diafragmas skaitlis
Field curvature - lauka ieliekums
Film grain – filmas grauds
Film speed – filmas jutības indekss (ISO)
Firmware - aparātprogrammatūra
Fisheye – zivsacs
Flash - zibspuldze
Focal length – fokusa attālums
Focal plane – fokālā plakne
Focal-plane shutter (FPS) – fokālās plaknes slēdzis
Full frame – pilnkadra
G
Ghosting- māņattēls vai dubultošanās
Graduated - graduētie
Grain - grauds
H
Hot shoe – zibspuldzes pēda
I
Image ratio – malu attiecība
J
K
L
Lag time – aizture
Leaf shutter – centrālais slēdzis
Lens – objektīvs (atsevišķos gadījumos lēca)
Lens coating - dzidrinājums
Lens cup – objektīva vāciņš
Lens hood – saules blende
Lens mount – objektīva stiprinājums
Light meter - eksponometrs
Live view – tiešskates režīms
Long-focus lens – garfokusa objektīvs
Low pass filter - garo gaismas viļņu filtrs
M
Macro – makro
Manual exposure - rokas uzstādījuma ekspozīcija
Matte focusing screen – fokusēšanas matstikls
Metering mode – mērīšanas režīms
Mirror Lens - spoguļobjektīvs
Moiré – muārs
Monopod – vienkājis
Mount - bajonete
Multicoating - daudzslāņu dzidrinājums
Multiple exposure – daudzkārtējā ekspozīcija
Mustache distortion – nevienmērīgā deformācija
N
Noise - troksnis
O
Otical element - optiskais elements (lēca, pentaprizma, filtrs u.c.)
P
Perspective control lens – perspektīvas kontroles objektīvs
Photogramm - fotogramma
Photographic emulsion - emulsija
Pincushion distortion – spilvenveida deformācija
Pinhole – adatas cauruma
Push processing (vai uprating) – filmas forsēšana
R
Reflector – atstarotājs
Reflex lens - spoguļobjektīvs
Resolution – izšķirtspēja
Reversal film - diapozitīvi
S
Self-timer – laika slēdzis
Shutter – slēdzis
Shutter Release Lag - Slēdža aizture
Shutter speed – slēdža ātrums (arī exposure time)
Single-lens reflex camera, SLR - spoguļkamera
Slide film – diapozitīva filmiņa
Softbox – mīkstā gaismas kaste
Spherical aberration - sfēriskā novirze
T
Telephoto lens – teleobjektīvs
Tilt-shift lens – nobīdāms objektīvs
Timelapse – laika paātrinājums
Tonal Range – tonālais diapazons
Trigger- palaidējs
Tripod – trijkājis
Twin lens reflex (TLR) – divobjektīvu spoguļkamera
U
V
Viewfinder – skatu meklētājs
Vignetting – vinjetēšana
W
Wide-angle lens – platleņķa objektīvs
Z
Zoom – tālummaiņa, attēla mērogošana
Zoom burst – tālummaiņas eksponēšana
Papildus angliskie saīsinājumi latfoto.lv/fotografija/2543-interneta-lietotie-terminu-saisinajumi-fotografiem.html
Ar vien biežāk pēdējā laikā nākas saskarties ar to, ka parādās ļoti daudz jauni fotogrāfi, kas savas zinības guvuši kādu gadu vai divus, izglītojoties interneta foto portālos, kur it kā vērtē fotogrāfijas. Bet kas tās fotogrāfijas vērtē un kritizē? Jā, pareizi, tieši tādi paši jaunie fotogrāfi. Šādi viņi savā starpā izglītojas, gūst pieredzi un iespējams kāds izlasa arī pa kādai gudrai grāmatai vai rakstam interneta portālos. Fotogrāfija mainās, attīstās un tā nav tas pats kas gleznošana, kur reizēm daudzi grib vilkt paralēles. Ja gleznošana ir vienkārši zīmēšana, tad fotogrāfijas jēdzienā jau ir ietverta pati būtība – zīmēšana ar gaismu. Tātad kopējais ir tikai zīmēšana. Protams, var kombinēt šīs lietas, veidot jaunas (datormontāžas, 3d, kolāžas utt.) un visādi citādi variēt, lai iegūtu vizuāli baudāmu rezultātu, kas ieinteresētu skatītāju. Skatītājam "parastajam" ir pilnīgi vienalga vai bildē ir taisns horizonts, vai nogriezta locītava kādā nepareizā vietā. Bildei jābūt harmoniskai un cik novērots, tad visaugstāk tiek vērtēta oriģinalitāte. Vai jūs mūsdienās variet izcelties ar perfekti uzgleznotu gleznu, kā gleznoja pāris gadsimtus atpakaļ? Vai jūs varat izcelties ar melnbaltām dabas fotogrāfijām, kādas fotografēja vairāki simti fotogrāfu gadsimtu atpakaļ? Iespējams, ka ir izņēmumi, bet tādus būs ļoti grūti atrast. Tādēļ daudzi fotogrāfi mūsdienās zina visas šīs standarta klišejiskās lietas un mēģina radīt kaut ko jaunu, neredzētu un tādā veidā kaut nedaudz pārsteigt skatītāju. Šoreiz gribējās vairāk pievērsties standarta jauno fotogrāfu uztverei par labu fotogrāfiju, nevis tēmai par harmonisku foto un oriģinalitāti, jo tas ir ļoti strīdīgs jautājums un lielākā daļa jau uzskata, ka viss ir uzzīmēts un uzfotografēts – tagad tiek radīti tikai atvasinājumi jau esošiem radītajiem darbiem.
Fotogrāfiem ir ļoti svarīgi parādīt savu darbu kvalitāti un tā kā mūsdienās uz papīra reti kurš ātrāda savus darbus, tad rūpīgi jāizvēlas interneta vietnes, kur šos attēlus izvietot. Sociālo tīklu primārais mērķis ir piedāvāt komunikācijas vidi cilvēkiem un katram atrādīt savas mobilogrāfijas, kuras var apskatīt tik pat ātri lielos daudzumos. Problēma rodas meklējot kompromisu, jo kvalitatīvāks attēls aizņem lielāku vietu un attiecīgi lēnāk ielādējas no interneta, kā arī noslogo lēnākus datorus. Tādēļ Facebook mazo bilžu attēlošanai izmanto lielu kompresijas pakāpi, kas būtiski bojā fotoattēlu kvalitāti. Ja ielādējam vidēja izmēra attēlu, tad arī tas neveiksmīgi tiek samazināts vai pat palielināts, kas ir pilnīgi nesaprotama lieta. Draugiem.lv sākumā arī lika milzīgu kompresiju un vēl savu logotipu. Vēlāk jau bez logotipa un bez pārkompresēšanas, bet tagad jau ļauj ielādēt bildes bez pārkompresēšanas pat līdz kādiem 980 pix pa garāko malu horizontālai bildei.
Vēl 1908.gadā vienā no pašizdotā mēnešraksta numuriem, Martiņš Buclers raksta: "Pie mums joprojām spriež par to vai fotogrāfija ir māksla vai nē, kas citviet sen vairs nav apspriežams jautājums!". Ir pagājuši jau vairāk kā 100.gadi, un pie mums joprojām spriež par to pašu jautājumu.